Taloudellinen avustaminen

Ajan voi varata tiistaisin tai torstaisin klo 10–12 joko

  • soittamalla p.0400 419 096 tai
  • poikkeamalla diakoniatoimistossa osoitteessa Kirkkopolku 1

  

Taloudellisen avustamisen ohjeet 1.1.2018

Jos taloudelliset ja muut huolet painavat mieltäsi, ota yhteys diakoniatyöntekijään. Älä siirrä asioiden hoitamista huomiseksi. Parhaiten selviät asioiden yli, kun toimit ripeästi. Voit keskustella luottamuksellisesti kaikesta elämääsi liittyvästä diakoniatyöntekijän kanssa.

Kuka voi hakea?

Avustusta voi hakea, jos on esim. työtön, työkyvyttömyyseläkkeellä tai jostain muusta syystä taloudellinen tilanne on selvästi heikentynyt. Hakijan vakinaisena asumiskuntana pitää olla Lempäälä.

Miten?

Diakoniatyöntekijän vastaanotolle tulee varata aika etukäteen. Pyrimme järjestämään ajan viikon sisällä, mutta ei koskaan suoraan samalle päivälle. Toivomme, että mahdollisesta esteestä ilmoitetaan työntekijälle mahdollisimman pian.

Mukaan tapaamiseen on otettava henkilöllisyystodistus, tarvittavat tositteet maksuista (esim. tiliote) sekä viimeinen toimeentulotukilaskelma, jos henkilö on sosiaalitoimen asiakas.

Avustusperiaatteet

  • Avustuksen hakija on käyttänyt lakisääteisen sosiaaliturvan mahdollisuudet.
  • Hakijan tulee olla halukas yhteistyöhön selvitettäessä nykyistä taloudellista tilannetta.
  • Hakijan kanssa mietitään eri ratkaisukeinoja hänen taloudellisen tilanteensa parantamiseksi (esim.kirjanpito, suoraveloitus).
  • Hakijan on oltava päihteettömässä kunnossa.

Jokainen avustusanomus käsitellään yksilöllisesti. Ohjeita tarkennetaan vuosittain.

Avustusmuodot

1.      Ruoka-avustukset

  • Ruoka-avustusta on mahdollisuus saada osto-oikeutena kauppaan.
  • Ostolaput on tarkoitettu ruoan ja hygieniatarvikkeiden ostoon.
  • Ostolappuja tai niillä ostettuja tuotteita ei saa myydä eteenpäin.
  • Ostolapuilla ei voi ostaa eläinten ruokaa tai tarvikkeita, tupakkaa, alkoholijuomia tai makeisia.
  • Avustuksen määrään vaikuttaa mm. avustettavan perheen koko.

2.      Muu avustus

  • Muuta taloudellista avustusta voidaan myöntää, jos sen katsotaan parantavan elämän tilannetta pitkällä tähtäimellä.
  • Avustus myönnetään suoraan johonkin laskuun.
  • Päätös avustuksen myöntämisestä tehdään yhteistyössä muiden diakoniatyöntekijöiden ja asiakkaan salliessa mahdollisesti myös sosiaalityöntekijän kanssa noin kahden viikon kuluessa.
  • Yksi tapaaminen sovitaan noin kuukauden päähän avustuksen myöntämisestä. Silloin arvioidaan avustuksen vaikutus.

Jos myönnettyjä avustuksia käytetään väärin eikä diakoniatyön asiakas noudata oheisia periaatteita, evätään kyseiseltä henkilöltä taloudelliset avustukset määräajaksi.

Muita auttamistahoja

  • Kunnan perhe- ja sosiaalipalveluiden ajanvaraus puhelinaikana ma-pe klo 9.00–11.30 p.03 565 51 254
  • Kelan toimeentulotuen puhelinpalvelu p.020 692 207, puhelinpalveluaika ma-pe 8-17
  • Lempäälän kunnan toimeentulotuen palvelut, neuvontapuhelin (03) 565 512 54, maanantaista perjantaihin klo 9.00–11.30
  • Talous- ja velkaneuvonta, Tampere p.(03) 565 669 72, ajanvaraus: ma-to klo 9.30–11.30 ja klo 13–14, puhelinneuvonta: ma-to klo 13–14
  • Takuu-säätiö: maksuton, valtakunnallinen neuvontanumero p.0800 9 8009, arkisin 10–14, www.takuu-saatio.fi
  • www.kuluttajavirasto.fi

 

Muissa kuin taloudellisessa avustamisessa voi ottaa suoraan yhteyttä diakoniatyöntekijöihin.