Ylösnousemuksen ja toivon ihme

Millainen mahtoi olla tuo ratkaiseva nanosekunti, kun kolme päivää kalliohaudassa kuolleena maannut mies heräsi ylösnousemuksen aamuun. Kun sydän löi uuden elämän ensimmäisen lyönnin ja keuhkot täyttyivät ilmasta. Happi siirtyi keuhkorakkuloiden kautta ja lämpimänä virtaava veri toi elämänvoiman soluihin. Hetki, jolloin ristinkuoleman kärsinyt Vapahtaja avasi silmänsä uuteen, katoamattomaan ja iankaikkiseen elämään.

Pääsiäisaamuna havahdumme tähän häkellyttävään ihmeeseen. Jeesuksen haudalle rientäneet naiset kuulivat ensimmäisinä uutisen, joka muutti maailman: ”Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä.” Suuren surun ja kaipauksen tuoman pimeän valaisi häkellyttävä sanoma: kuolema on voitettu, Vapahtaja elää.

Pääsiäinen tuo meille elävän toivon. Raamatun mukaan toivo merkitsee varmaa tietoa tulevasta.

Pääsiäinen tuo meille elävän toivon. Raamatun mukaan toivo merkitsee varmaa tietoa tulevasta. Pääsiäisen tuoma toivo on varman tulevaisuuden innokasta odottamista.

Vanhassa kirkkorukouksessa pyydetään Jumalaa lohduttamaan surevia iankaikkisen elämän toivolla. Tuo toivo ei saata häpeään. Saan uskoa ylösnousseeseen Vapahtajaan. Jeesukseen Kristukseen, joka on kuoleman voittaja. Hänen kanssaan elämäni on turvassa ja kuolemani hetki on portti iankaikkiseen iloon.

Siunattua ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä!

Matti Vehviläinen

Silmälasipäinen kirkkoherra Matti Vehviläinen mustassa virkapaidassa ja sinisessä pikkutakissa.
Kirkkoherra Matti Vehviläinen