Pääsiäinen – kristittyjen suuri ilojuhla

Pääsiäinen 2019_M.jpg

Pääsiäinen on toivon ja ilon juhla. Kuvassa kirmaavat Väinö (vas.), Edith ja Eino Lempoisten perhekerhosta.

Palmusunnuntai

Viikkoa ennen pääsiäistä vietetään palmusunnuntaita. Silloin huomio on samassa tapahtumassa kuin adventtina: Jeesuksen saapumisessa Jerusalemiin aasilla ratsastaen. Palmusunnuntain nimi viittaa palmunoksiin, joita ihmiset heittivät Jeesuksen eteen tielle. Tähän liittyy tapa koristella kirkkoa palmunoksilla ja muilla lehvillä tai kantaa niitä kulkueissa.  Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks". Kirkkovuosikalenterissa palmusunnuntain päivän teema on "Kunnian kuninkaan alennustie."

Palmusunnuntain perhemessu 14.4. klo 10 Pyhän Birgitan kirkossa: Kuningas on tulossa! Pappina Leena Sorsa ja kanttorina Kaisa Nakkarinen. Messun toimittamisessa mukana joukko lastenohjaajia. Musiikissa seurakunnan lapsikuoro. Messun jälkeen kirkkokahvit ja -mehut.

Pieni passio -musiikkiteos 14.4. klo 19 Pyhän Birgitan kirkossa.
Jeesuksen kärsimystie lauluin. Laulun Siivin –kuoro esiintyy, joht. Samuel Ahtiainen, Juuso Horelli (piano) ja Saara Tamminen (viulu). Teoksen säv. Samuel Ahtiainen, san. Mirjam Saarela Markuksen evankeliumin mukaan, sov. Jussi Tamminen. Vapaa pääsy ja ilmainen ohjelma.

Hiljainen viikko

Palmusunnuntain ja pääsiäisen välissä on hiljainen viikko.

Kiirastorstai on toiseksi suosituin  kirkossakäyntipäivä

Kiirastorstain jumalanpalveluksessa painopiste on ehtoollisessa. Kiirastorstaina muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa yhdessä Jeesuksen kanssa. Vuonna 2018 kiirastorstai oli toiseksi suosituin kirkossakäyntipäivä heti jouluaaton jälkeen. Kiirastorstain illan messuun sisältyy draamaa: messun päätteeksi urut vaikenevat, alttari riisutaan kankaista ja esineistä ja se verhotaan mustaan. Lopuksi sammutetaan kynttilät.

To 18.4. klo 12 kiirastorstain ehtoollinen Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Matti Vehviläinen, kanttorina Pietari Korhonen, musiikissa Klaarat-kuoro.
To 18.4. klo 14 avoin ehtoolliskirkko Sääksjärvellä Toimelan talossa, pappina Emmi Korpi ja kanttorina Terhi-Tuulia Keränen. Toimelan talon osoite on  Asuntotie 10.
To 18.4. klo 19 kiirastorstain illan ehtoollinen Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Matti Vehviläinen, kanttorina Pietari Korhonen, musiikissa Kipinät-kuoro. Alttari puetaan mustiin.

Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen kärsimystä

Pitkäperjantai on Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja kuoleman muistopäivä. Pitkäperjantai on vuoden ainoa pyhäpäivä, jonka liturginen väri on musta. Pitkäperjantaina vietetään sanajumalanpalvelus, jossa viivytään ristin juurella.

Alttarilla käytetään kukkina viittä ruusua kuvaamaan Jeesuksen haavoja. Urkuja tai muita instrumentteja ei yleensä soiteta, vaan virret lauletaan ilman säestystä.

Pe 19.4. klo 10 pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Christian Seppänen, kanttorina Terhi-Tuulia Keränen.

Pääsiäisen juhla alkaa

Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä. Ylösnousemusjuhla alkaa. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, elämä on voittanut kuoleman.

Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: ’Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.  (Luuk. 24:5-7)

La 20.4. klo 22 pääsiäisyön messu Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Henri Karvinen, musiikissa Joukaiset.

Su 21.4. klo 10 Pääsiäismessu Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Manta Jutila, kanttorina Terhi-Tuulia Keränen, musiikissa Hymnus-kuoro.

Su 21.4. klo 18 Pääsiäiskonsertti Pyhän Birgitan kirkossa, Akaan kamarimusiikkiseuran puhallinkvintetti. Ohjelmistossa Nielsen, Holmström, Bach. Vapaa pääsy.

Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina, muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä. Ilmestykset vakuuttivat heidät Jeesuksen kuolleista nousemisesta ja jatkuvasta läsnäolosta maailmassa.

Mutta Jeesus sanoi heille: ”Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. (Luuk. 24:38-39)

Ma 22.4. klo 10 toisen pääsiäispäivän messu Pyhän Birgitan kirkossa, pappina Emmi Korpi, kanttorina Pietari Korhonen.

Lue pääsiäisen Kirkonportti-lehti verkossa:

Pääsiäistä juhlitaan myös sosiaalisessa mediassa:

Hae eri yhteisöpalveluista (esim. Facebook, Instagram, Twitter) sisältöä avainsanoilla #toivonpääsiäinen #pääsiäinen #40askelta #ekopaasto #twaarna.

Toivon sanoja Raamatusta

Kuolema on nielty ja voitto saatu. Kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! (1. Kor. 15: 54, 57)

Ylistetty olkoon Herra päivästä päivään. Meitä kantaa Jumala, meidän apumme. Jumala on meille pelastuksen Jumala. Herra, Herra pelastaa kuolemasta. (Ps. 68:20-21)

Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina! Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. (Ef. 5:8-9)