Kanttorikonsertissa 15.5. mielessä Notre Dame

Kanttori soittaa urkuja_S.png

Pietari Korhonen soittaa kanttorikonsertissa Lempäälän Pyhän Birgitan kirkon urkuja. Konsertti on kunnianosoitus Pariisin Notre Damelle ja yleensä kirkoille kulttuuriperinnön vaalijoina.

Lempäälän seurakunnan kanttorit, Terhi-Tuulia Keränen, Pietari Korhonen ja Kaisa Naukkarinen, ovat viime vuosina pitäneet kolmisin pieniä kotoisia konsertteja.

Tänä keväänä kanttorikonsertin suunnittelu sai uuden käänteen, kun huhtikuun 15. päivänä levisi uutinen Pariisin Notre Damen kirkon tulipalosta. Kirkon 8000-pillisiä urkuja on luonnehdittu urkujen stradivariukseksi.

Tulipalo järkytti kanttoreita, sillä heillä on kirkosta muistoja myös kulissien takaa, sen kapeilta käytäviltä ja urkuparvelta.

– Opiskeluaikana vierailin Notre Damessa, ja urkuri Olivier Latry esitteli ryhmällemme upeita urkuja. Muistan sen sojottavat espanjalaiset trumpetit ja parvella olleen korviahuumaavan metelin, kertoo Pietari Korhonen.

Tulipalossa urut säästyivät kuin ihmeen kaupalla pahimmilta tuhoilta. Samoin sen eräs tunnus, 10-metrinen värikäs ruusuikkuna.

Kirkot – yhteisten muistojen paikkoja

Tulipalo muistutti myös viimeaikaisista kotimaisista kirkkopaloista.
– Menetykset tuovat esiin kirkkojen merkityksen yhteisen perinnön vaalijoina ja tärkeiden muistojen paikkoina. Urut ja musiikki ovat osa tätä perintöä, sanoo Kaisa Naukkarinen.

Pariisin tapahtumien valossa konsertti sai nimekseen Ruusuikkunan väreissä – mielessä Notre Dame.

Pyhän Birgitan kirkossa kuullaan muiden muassa Jean Sibeliuksen ”Valse Triste”, Gert van Hoefin ”Heer U bent mijn leven" ja Arjan Breukhovenin ”Jo joutui armas aika”.

- Konserttituokion urkukappaleissa on vaikutteita ranskalaisesta urkumusiikista, vaikka säveltäjät eivät ranskalaisia olekaan, luonnehtii Pietari Korhonen.

Urkuteosten lisäksi konserttihetkessä kuullaan uusia hengellisiä lauluja ja pianomusiikkia. Konserttiin on vapaa pääsy.

Musiikkihetken jälkeen on keskustelutilaisuus seurakunnan musiikkitoiminnasta.
– Toivottavasti kiinnostusta on. Seurakunnan kuorot ja konsertit ovat tärkeä osa Lempäälän kulttuurielämää, painottaa Kaisa Naukkarinen.

Teksti: Marita Miettinen
Kuva: Markus Perko