Helsinki Klezmer Kapelye – juutalaista roots-musiikkia

Helsinki Klezmer Kapelye_S.jpg

Klezmer pohjautuu iloiseen perhejuhlien musisointiin.

Rytmikästä, hyväntuulista, juurevaa ja riehakasta.
Sellaista on ensikuulemalta klezmer, alun perin Itä-Euroopan juutalaisten kansanmusiikki.

Sen juuret yltävät keskiajalla juutalaisyhteisöissä kiertäviin muusikoihin, jotka soittivat häissä ja muissa perhejuhlissa.

Toukokuussa klezmer ilahduttaa Lempäälässä, kun Helsinki Klezmer Kapelye tuo klarinettinsa, viulunsa ja muut soittimensa kirkkoon ja aloittaa soitollaan juhlat.

Suomen tunnetuin klezmerpoppoo syntyi Helsinki Klezmer Festivalin yhteydessä vuonna 2001. Sen jälkeen se on esiintynyt lukuisissa klezmer-konserteissa ja erilaisilla festivaaleilla, mm. Kaustisella. Viime vuoden syksyllä Malmin kirkossa esitettiin musiikkinäytelmä Juutalaiset häät. Osia siitä kuullaan myös Lempäälässä.

Konsertti osa Birgitta-viikkojen kokonaisuutta. Muut Birgitta-tapahtumat ovat syys-lokakuussa 2019.

Marita Miettinen

Klezmer-konsertti 26.5. klo 17 Pyhän Birgitan kirkossa, Helsinki Klezmer Kapelye, joht. Eva Jacob. Järj. srk ja Lempäälän kunnan kulttuuripalvelut. Vapaa pääsy, ohjelma 10/5 €.

2019-05-20 13:27:00.0