Armas Järnefelt 150 vuotta - Kesäillan konsertti kirkossa 16.6.

Berceuse-konsertin juliste. Kuvana on Armas Järnefeltin henkilökuva.

Lempäälän seurakunta ja Lempäälän kunta haluavat juhlistaa säveltäjä ja kapellimestari Armas Järnefeltiä (1869–1958), jonka syntymästä on tänä vuonna kulunut tasan 150 vuotta.

Sunnuntaina 16. kesäkuuta klo 18 Pyhän Birgitan kirkossa järjestettävässä konsertissa esiintyvät Tampereen filharmoniset kamarimuusikot jousikvintettinä. Esiintyjät ovat Katri Nikkanen ja Adriana Iacovache-Pana, viulu, Kimmo Kivivuori, alttoviulu, Virpi Välimäki, sello ja Joni Armio, kontrabasso.

Ensiesityksenä kaksi fuugaa

Konsertti on nimetty Järnefeltin kenties tunnetuimman kappaleen, Berceusen eli kehtolaulun, mukaan.

Lempäälässä kuullaan myös historiallinen ensiesitys: Vasta hiljattain löytyneessä Armas Järnefeltin luonnosvihossa oli kaksi fuugaa, jotka soitetaan ensimmäisen kerran Lempäälän kirkon konsertissa.

Jousikvintetti soittaa Armas Järnefeltin tuotannon lisäksi myös hänen aikalaistensa teoksia.

Suomalaisista ovat mukana Jean Sibelius, Toivo Kuula, Oskar Merikanto, Selim Palmgren ja Einojuhani Rautavaara. Mukana on myös sir Edward Elgar ja Antonin Dvorak, jonka Jousikvintetosta op. 77 kuullaan 1. osa.

Romantiikan ajan säveltäjä

Armas Järnefelt oli suomalainen säveltäjä ja kapellimestari, joka on tullut tunnetuksi myös Jean Sibeliuksen lankona. Aino Sibelius oli Armas Järnefeltin sisar.

Lapsuudenperheestä kulttuurihistoriaan ovat jääneet myös maalariveljet Eero ja Kasper sekä kirjailijana tunnettu Arvid. Lasten vanhemmat olivat kuvernööri Alexander Järnefelt ja puolisonsa Elisabeth Järnefelt.

Monien muiden aikansa säveltäjien tapaan Armas Järnefelt on jäänyt suuren sukulaismiehensä, Sibeliuksen, varjoon. Järnefeltillä on kuitenkin lukuisia kauniita romantiikan ajan sävellyksiä, joista ehkä tunnetuin on vuonna 1904 sävelletty Berceuse. Se on alun perin tehty viululle ja pienelle orkesterille, mutta sitä on sovitettu eri kokoonpanoille.

Urallaan Järnefelt keskittyi enimmäkseen orkesterinjohtamiseen. Hän oli 1900-luvun alussa pitkään Tukholman Kuninkaallisen oopperan hovikapellimestari ja vuosina 1932–36 Suomalaisen Oopperan taiteellinen johtaja ja kapellimestari.

Filharmoniset kamarimuusikot kvintettinä

Tampereen filharmoniset kamarimuusikot ovat konsertoineet itsenäisesti vuodesta 2004 asti. Joskus yhtye on pieni kamariorkesteri, joskus taas kvartetti. Lempäälässä jousisoittajia on viisi eli kokoonpano on kvintetti.

Tampereen Filharmonian soittajien yhtye on esiintynyt Tampereen Kalevan kirkossa järjestetyissä ”Mozartia Kalevan kirkossa” -konserteissa vuosittain yli kymmenen vuoden ajan. He ovat myös konsertoineet Pirkanmaan alueen kunnissa Pirkanmaan taidetoimikunnan tuella.

Yhtyeen ohjelmistossa on lähes joka konsertissa Mozartia - niin myös Lempäälässä.

Berceause - Armas Järnefeltin syntymästä 150 vuotta. Kesäillan konsertti su 16.6. 2019 kello 18 Pyhän Birgitan kirkossa. Tampereen firharmoniset kamarimuusikot:  Katri Nikkanen ja Adriana Iacovache-Pana, viulu, Kimmo Kivivuori, alttoviulu, Virpi Välimäki, sello ja Joni Armio, kontrabasso. Vapaa pääsy, ohjelma ovelta 10 €.

Marita Miettinen

Mon Jun 03 11:53:00 EEST 2019