Birgitan vaellus kutsuu pyhän kohtaamiseen

Vaeltajaryhmä levähdyspaikalla yhteiskuvassa. Taustalla siintää järvi.

Tämän vuoden teemana on hiljentymisen lisäksi ympäristön varjeleminen.

Perinteiselle Birgitan vaellukselle lähdetään lauantaina 7. syyskuuta jo 15. kerran.

Vaellus kulkee viittä eri mittaista reittiä kohti Lempäälän Pyhän Birgitan kirkkoa ja kello 19 alkavaa Pyhiinvaeltajan messua. Tämän vuoden vaelluksen teemana on Pyhä Birgitta ja ympäristö.

Lempäälän kirkon ja kuntaa ympäröivän vaellusreitistön nimikkopyhimys on ruotsalainen Pyhä Birgitta (1303-1373), oman aikansa tiennäyttäjä, joka teki useita vaativia pyhiinvaelluksia. Hän vaelsi jalan mm. Ruotsista Espanjan Santiago de Compostelaan, Jerusalemiin ja Roomaan, missä hän toimi paavin neuvonantajana.

Birgitan vaelluksella kiinnitetään tänä vuonna teeman mukaisesti hiljentymisen lisäksi huomiota ympäristöön ja oman hiilijalanjäljen pienentämiseen.

- Vaeltaja ei kuluta luonnonvaroja, ja vaelluksen päätösateriassa on huomioitu lähiruoka. Vaelluksella voi kaikkia aisteja käyttäen havaita luonnon monimuotoisuuden ja tuntea siitä kiitollisuutta, yhtenä ryhmänvetäjänä toimiva Eeva Kalliokoski havainnollistaa.

Pyhä Birgitta näytti Lempäälän kirkon paikan

Kaksi ryhmää lähtee vaellukselle Nurmen rukoushuoneelta ja patikoi Aimalan kylän kautta Lempäälään. Kylän merkitys pyhiinvaelluksen lähtöpaikkana on Kalliokosken mukaan enemmän kuin symbolinen.

- Kansanrunossa on elänyt näihin päiviin legenda Aimalan kirkon tuhopoltosta ja piika Pirkitasta, joka pelasti Pyhän Birgitan ja Pyhän Maria Magdaleenan pyhimyskuvat palosta. Ne näyttivät tarinan mukaan uuden kirkon eli nykyisen vanhan kivikirkon paikan.

- 1500-luvun alussa rakennettu kivikirkko nimettiinkin Pyhän Birgitan mukaan. Tarinaa tukevat Aimalan vuoden 2017 arkeologiset kaivaukset, joissa löydettiin kristillisiä ruumishautoja legendan syntyajoilta, hän kertoo.

Vaelluspäivänä seurakuntatalossa on Ikkuna pyhään -ikoninäyttely kello 9-19.

Lempäälän kunnassa, seurakunnassa ja Pirkan opistossa joka toinen vuosi vietettävät Birgitta-viikot käynnistyvät Birgitan vaelluksesta.

Birgitan vaellus toteutetaan Lempäälän, Tampereen, Pirkkalan ja Sääksmäen seurakuntien yhteistyönä. Suunnittelijoina ja vetäjinä on seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia.

Birgitan vaelluksen reitit ja ohjelma:
1. Savontie – Pyhän Birgitan kirkko, n. 22 km
2. Kyynärö – Pyhän Birgitan kirkko, n. 16 km
3. Nurmi (Aimala) – Pyhän Birgitan kirkko n. 10 km – kaksi ryhmää, toinen täysin hiljainen
5. Sääksjärvi (omatoiminen mobiilisovelluksen avulla), n. 17 km
6. Perhevaellus Tervajärven leirikeskuksen luontopolulla (omat eväät, ei ilmoittautumista)

Myös Pirkkalasta järjestetään vaellusreittejä sekä soutaen että kävellen. Näistä saa lisätietoa Pirkkalan seurakunnan verkkosivuilla.

Vaellus päättyy kello 19 alkavaan iltamessuun Pyhän Birgitan kirkossa, liturgina on Christian Seppänen. Pyhiinvaeltajan messu Seitsemän siunausta on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut lempääläläinen Pekka Mäenpää.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen 5.9. mennessä tämän linkin takaa

tai sähköpostitse viestillä Jaana Mäkiselle: jaana.makinen@evl.fi. Osallistumismaksu on 12 euroa ja sisältää ruokailun, kahvin ja rukousvihon.

"Herra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan.” (Birgitan rukous)

Teksti: Eila Lokka
Kuva: Sonja Meskanen