Keskiaika innoittaa: Birgitta-viikot syys-lokakuussa

Pitkätukkainen nainen tanssiasennossa ulkosalla kivimuurin ja portin luona kirkkaassa auringonvalossa.

Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin teos MInä Birgitta yhdistää uutta balettia ja tanssiteatteria.

Lempäälässä juhlitaan syys–lokakuussa kirkon nimikkopyhimyksen, Pyhän Birgitan, mukaan nimettyjä kulttuuriviikkoja.

Tarjonta on jälleen kerran monipuolinen ja laadukas: tanssiteos, vanhan musiikin konsertti, historiaseminaari ja keskiaikamarkkinat. Seurakunnan koordinoima Birgitan vaellus on osa viikkojen ohjelmaa.

Maaginen tanssiteos Birgitasta

Syyskuun 8. päivä on kirkossa Pyhän Birgitan (1303-1373) elämänvaiheita valaiseva tanssielämys.

Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström esittää teoksensa Minä Birgitta, Io Santa Brigida? – kohtauksia erään naisen pyhästä elämästä.

Louhensalo-Lindström kuvaa ruotsalaisen vallasnaisen monia rooleja. Teos yhdistää uutta balettia ja tanssiteatteria. Musiikki pohjautuu keskiajan sävelten lisäksi Zbigniew Preisnerin Sielunmessuuun.

Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström on Ranskassa opiskellut ja asuva ammattitanssija ja -koreografi. Minä Birgitta -teoksen ensiesitys oli kesäkuussa Rooman Villa Lantessa. Siellä sitä kuvattiin ”maagiseksi”.

La Monica – kansanlaulusta moneksi

La Monica, italialainen keskiaikainen kansanlaulusävelmä, innoitti laulu- ja soitinmusiikkia 1500 ja 1600–luvuilla.

Debra Gomez-Tapion johtama laaja vanhan musiikin kokoonpano esittää sävelmään pohjautuvia monia versioita 22. syyskuuta Pyhän Birgitan kirkossa.

La Monican alkuperäinen teksti kertoi surullisen tarinan nuoresta tytöstä, joka pakotettiin luostariin. Murtuneena hän halusi vain kuolla. Melodiaa käyttivät monet säveltäjät eri puolilla Eurooppaa.

Seminaarissa Aimalan löydöistä

Monitieteinen Sotaa ja rauhaa Hiidentiellä -seminaari kokoaa 21. syyskuuta Lempäälään tutkijoita, joiden työt sivuavat Lempäälän seudun varhaista historiaa. Seminaari kuuluu Pirkan Opiston ohjelmaan.

Osteoarkeologi, FM Anne-Mari Liira ja arkeologi Juha Ruohonen kertovat Lempäälän Aimalan kirkkomaan löydöistä. Historiantutkija, FT Tapio Salminen taas alustaa vuoden 1439 Davidin kapinasta, joka kosketti Lempäälän seutukuntaa.

Omissa esitelmissään arkkitehti Aaro Söderlund ja arkeologi Sami Raninen kuvaavat rautakauden ja varhaiskeskiajan paikallista elämää ja verkostoja.

Lempäälän Birgitta-viikot 2019

Tanssiteos Minä Birgitta, Io Santa Brigida?
– kohtauksia erään naisen pyhästä elämästä
su 8.9. klo 17 Pyhän Birgitan kirkossa. Vapaa pääsy, ohjelma ovelta 10 €.

Sotaa ja rauhaa Hiidentiellä -seminaari
la 21.9. klo 10–15.30 Lempäälän Kotokampuksessa (Katepalintie 9).
Järj. Pirkan opisto, ilm. viim. 15.9. osoitteessa pirkanopisto.fi .

La Monica –konsertti
su 22.9. klo 18 Pyhän Birgitan kirkossa.

Birgitan markkinat
la 5.10. klo 10–15 Pyhän Birgitan kirkon ja Taitokeskuksen ympäristössä. Alueella ruoka-ja tuotemyyntiä, vieraita keskiaikapuvuissa, markkinanäytelmä ja kiertävä mystikko.
Klo 12 esittely ja konserttituokio kirkossa.

Birgitta-viikot järjestää Lempäälän kunta, seurakunta, Pirkan opisto, Taitokeskus sekä kotiseutu- ja keskiaikaharrastajat.

2019-08-30 11:21:00.0