Ikoninäyttely avaa ikkunan pyhään

Lempoisten seurakuntatalon pienessä salissa on näytteillä yli kolmekymmentä ikonia Birgitan vaelluksen aikaan lauantaina 7.9 kello 9-19 ja vielä sunnuntaina 8.9. kello 11-16.

Mari Zabyshnyi, tunnettu ja pidetty ikonimaalauksen opettaja Raisiosta, on ollut opettajana jo kahtena vuotena Lempäälän Vanhassa pappilassa järjestetyillä kursseilla.

Kurssi on pidetty toukokuun loppupuolella nelipäiväisenä intensiivikurssina. Aihe on ollut vapaa, ja jokainen oppilas on saanut valita häntä puhuttelevan mallin.

Kokemusta Marilla on yli kahdenkymmen vuoden ajalta ympäri vuoden vetämillään kursseilla niin eri puolilla maata olevissa opistoissa kuin Valamon opistossakin.

Yleensä hänen kurssinsa täyttyvät hetkessä, sillä hän on hyvin innostava opettaja. Niin Lempäälässäkin: Noin kymmenen maalauspaikkaa täyttyy hetkessä ja ensi vuoden kurssikin lienee jo täysi.

Esillä yli 30 ikonia

Nyt esillä olevat yli kolmekymmentä ikonia ovat yhdeksältä eri maalarilta, jotka ovat osallistuneet näille seurakunnan järjestämille kursseille.

Maalareita on Lempäälästä, Vesilahdelta ja Tampereelta. Kaikki näyttelyn ikonit eivät ole valmistuneet juuri Mari Zabyshnyin Lempäälän-kursseilla, sillä suurin osa harrastajista käy myös muualla opissa.

Juuri tästä syystä näyttely onkin varsin monipuolinen. On luonnollisesti Kristus- ja Jumalanäiti-aiheisia ikoneita, mutta runsaasti myös eri pyhien kuvia sekä tapahtumaikoneita. Pääsiäisen ajan ikoneitakin on useampi, sillä moni ikonin aihehan keskittyy juuri pääsiäisen tapahtumiin.

Tavoitteena mieliinpainuva kokemus

Näyttelystä on pyritty tekemään pysäyttävä ja mieliinpainuva kokemus. Jokaisesta ikonista on tehty lyhyt esittelyteksti, jotta ikoni olisi mielenkiintoinen myös niille, joille ikoneiden maailma on vieraampi.

Esillä on myös lyhyt esittely siitä, mitä ikoninmaalaus on ja kuinka luonnon omia materiaaleja käytetään sen aikaansaamiseksi.

Ikoniperinnettä kunnioittaen ikonimaalarin nimeä ei mainita ikonin yhteydessä. Esillä on kuitenkin luettelo näyttelyyn osallistuvista maalareista.

Teksti: Hely Matikainen

Wed Sep 04 18:25:00 EEST 2019