Keskiajan tunnelmaa Birgitan markkinoilla la 5.10.

napsalaiset.jpg

Käsityökoulu Näpsän oppilaat ovat pukeutuneet markkinoille keskiajan henkeen (arkistokuva).

Tervetuloa Birgitan markkinoille lauantaina 5. lokakuuta kello 10-15 Pyhän Birgitan kirkon (Kirkkopolku 1) ja Taitokeskuksen (Asemantie 6) ympäristöön.

Alakaiseiksi markkinayleisöä kutsutaan mukaan Tampereentieltä Kanttorinpuistosta, terveyskeskuksen kohdalta, kello 9.30 lähtevään kulkueeseen. Kulkue etenee Tampereentietä pitkin kirkkotorille.

Nuorten neuwokkaita esityksiä

Kulkueen saavuttua kirkkotorille klo 10 kuullaan sivistyslautakunnan puheenjohtajan Pauliina Österbergin avaussanat ja nähdään Hakkarin yläkoulun ilmaisutaidon ryhmän esitys ””Neuwokilpailu kyläläisten valistuxexi”.

Markkinoilla on monipuolista ruoka- ja tuotemyyntiä kirkkotorilla (Kirkkopolku 1) ja Taitokeskus Lempäälän tiloissa (Vanha asema, Asematie 6) ja lähettyvillä.

Ostoksia, korikyytiä ja kiertävä mystikko

Myytävänä on satokauden tuotteita sekä monenmoista käsintehtyä hopeakoruista huovutettuihin vaatteisiin, saippuoista keramiikkaan. Torilla voi tavata markkinavieraita keskiaikapuvuissa ja kiertävän mystikon. Perheen aivan pienimmät pääsevät pyörähtämään keskiaikakarusellin korikyydissä.

Kello 11.30 nähdään toinen näytelmä, ”Aikatörmäys”, jossa tämän päivän lempääläisnuoret kohtaavat 1500-luvun samanikäisiä. Kello 12 alkaa Pyhän Birgitan Laulajien konserttituokio Pyhän Birgitan kirkossa, jonka jälkeen kanttori Kaisa Naukkarinen kertoo kirkon historiasta.

Taitokeskuksessa saa tehdä itse

Taitokeskuksen työpajoissa voi tehdä pikanukkeja ja opetella pirtanauhan tekoa. Taitokeskuksessa on myös Kaja Selterin neulenäyttely.

Lämmintä ruokaa ja kahvia

Kuokantalon ruoka-annosmyynti on tällä kertaa Toivontorin edustalla kirkkotorin alapuolella (Atrantie). Seurakuntatalon kahvila tarjoaa kahvin lisäksi munkkeja ja karjalanpiirakoita, Olkkarissa tehdään vohveleita ja Mamman keittiöstä voi ostaa savuporosoppaa.

Tapahtuma-alueille on vapaa pääsy.

Mikäli tulet autolla, huomaathan, että ns. kunnantalojen parkki rautatien varrella on varhaisaamusta saakka markkinamyyjien käytössä.

Teksti: Lempäälän kunta, lähde: https://www.lempaala.fi/uutiset/birgitan-markkinoille-lauantaina-5-10/

Tue Oct 01 12:04:00 EEST 2019