Pyhän Birgitan päivä on 7. lokakuuta

Puuveistos, joka kuvaa Pyhää Birgittaa.

Pyhän Birgitan patsas. Hänet esitetään pyhäinkuvissa usein kirjan kanssa.

Pyhän Birgitan päivää vietetään 7. lokakuuta.  Tämä on se päivä, jolloin hänet julistettiin pyhimykseksi vuonna 1391.

Birgitta eli kansankielessä Pirkko oli vuosina n. 1303-1373 elänyt ruotsalainen aatelisnainen, jolle Neitsyt Maria ilmestyi, kun hän oli lapsi. Neitsyt Maria lupasi Birgitalle kruunun, jos Birgitta seuraisi elämänsä Kristusta. Koko elämänsä ajan hän sai paljon ilmestyksiä ja Jumala ilmoitti hänelle, mitä hänen tulisi tehdä.

Tärkeä tehtävä, jonka Jumala Birgitalle antoi, oli uuden luostarilaitoksen perustaminen. Vaikeuksien jälkeen Birgitta sai paavilta tähän hyväksynnän ja uutta ns. birgittalaisluostaria alettiin rakentamaan Ruotsiin.

Muistetaan luostarista ja ihmeteoista

Birgitta ehti kuitenkin jo kuolla, ennen kuin luostari valmistui, mutta tämä luostari ja kertomukset hänen ihmeteoistaan jäivät hänen perinnökseen. Vuonna 1391 paavi Bonifatius IX julisti hänet pyhimykseksi.

Myöhemmin birgittalaisluostari perustettiin myöskin Naantaliin, Suomeen, ja tämän seurauksena Pyhästä Birgitasta tuli tärkeä pyhimys myöskin suomalaisille.

Lempäälän kirkon nimikkopyhimys

Lempäälän kirkko on nimeltään Pyhän Birgitan kirkko, sillä katolisen kirkon aikana keskiajalla kirkot oli tapana vihkiä jonkun pyhimyksen mukaan. Kirkot myös vihittiin pyhimyksen nimikkopäivänä.

Lempäälän kirkon tapauksessa pyhimys oli Pyhä Birgitta. Hämeessä Pyhän Birgitta oli suosittu pyhimys.

Vaikka pyhimyksillä ei ole suurta merkitystä luterilaisessa kirkossa, on  Birgitta jäänyt Suomen kansalle tärkeäksi. Tämän vuoksi häntä juhlitaan 7. lokakuuta vielä tänäkin päivänä.

Joona Kauppila
TET-harjoittelija