Yhteisöllinen ruokahetki 21. tammikuuta alkaen kahdesti viikossa

KOlme seurakunnan työntekijää asettelevat astioita tarjoilukärrylle.

Tervetuloa! Joku seurakunnan työntekijä on aina lounashetkessä mukana. Järjestelytiimissä ovat lähetyssihteeri Raili Paul (vas.), vs. diakoni Liisa Nurminen ja diakoni Johanna Kylmälahti.

Lempäälän kunnan ruokapalvelu ja Lempäälän seurakunta aloittavat ylijäämäruuan tarjoilun kaikille lempääläläisille tiistaina 21. tammikuuta kello 13 Lempoisten seurakuntatalossa (os. Kirkkopolku 1).

Avoin yhteisöllinen lounas on tarjolla kaksi kertaa viikossa tiistaisin ja keskiviikkoisin 27. toukokuuta saakka. Ruokahetki aloitetaan yhteisesti kello 13. Lounaan hinta on kaksi euroa aikuisilta. Ateria on lapsille ilmainen.

Ruokahetkeä ei voida järjestää seuraavina päivinä: 22. ja 29. tammikuuta, 4. ja 25. helmikuuta ja 14. ja 28. huhtikuuta.

Kunta ja seurakunta järjestivät ylijäämäruokailua aiemmin vuosina 2018–2019. Toiminta oli tauolla syksyn 2019 ajan.

Ruokailijoita oli parhaimmillaan noin 50. Kävijät olivat kaikenikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia kuntalaisia, kuten eläkeläisiä, lapsiperheitä, työssäkäyviä, työttömiä ja opiskelijoita.

Kunnan ja seurakunnan yhteinen hanke

Yhteisöllinen ruokahetki on Lempäälän kunnan ruokapalvelun ja seurakunnan yhteinen hanke. Ruokapalvelu toimittaa lämpimän aterian ja seurakunta huolehtii tiloista ja ruuan jakelusta.

– Lounas kuljetetaan lähikouluilta ja terveyskeskuksen henkilöstöravintolasta, kertoo Lempäälän kunnan ruokapalvelupäällikkö Liisa Ceylan.

– Ruokaa riittää varmasti kaikille. Taustalla on monta ruokapaikkaa, joten saamme aina jostakin täydennystä, hän sanoo.

Lounaasta perittävällä kahden euron maksulla seurakunta hankkii lisukkeita, kuten leipää, leikkeleitä sekä kahvia ja kahvileipää.

Terveyttä ja hyvinvointia

Kunnan tavoitteena on ylijäämäruuan hyödyntäminen.

– Yhtä tärkeää on asukkaiden hyvinvoinnin lisääminen tarjoamalla lämmin ja terveellinen ateria, hän tiivistää.

Ruokahetken taustalla on myös ajatus yhteisöllisyydestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Tämän puolen hoitaa seurakunta.

Toiminnassa ovat mukana diakonit Johanna Kylmälahti ja Liisa Nurminen, lähetyssihteeri Raili Paul sekä joukko vapaaehtoisia. Joku työntekijöistä on aina mukana ruokahetkessä.

- Kokoonnumme saman pöydän ääreen ja aloitamme ruokailun yhdessä. Yhdessä syödessä keskustelu viriää usein ihan huomaamatta, Johanna Kylmälahti tietää.

Yhteisöllisen ruokahetken kalenteri on verkossa seurakunnan nettisivujen tapahtumakalenterissa osoitteessa www.lempaalanseurakunta.fi.

Päiväkohtainen ruokalista on saatavana verkossa osoitteessa https://www.lempaala.fi/lempaala-tietoa/organisaatio/ruokapalvelu/paivakoti-ja-kouluruokailu/

Marita Miettinen

Lisätiedot: