Puhu äänellä, jonka kuulen

Maailmassa on monenlaista huutoa. Vastasyntynyt lapsi vetää ensi kertaa keuhkot täyteen ilmaa ja parkaisee. Huuto on merkki siitä, että kaikki on hyvin – henki kulkee ja jokainen solu on täynnä elämää. Vanhemmat ovat malttamattomina odottaneet tuota ääntä ja ihmettelevät sitä väsyneenä, mutta haltioituneena.

On olemassa myös toisenlaista huutoa. Sodan jalkoihin joutumisen, hylätyksi tulemisen, vaille jäämisen, kivun ja häpeän aiheuttamaa huutoa. Norjalaisen taiteilijan Edvard Munchin maailmankuulu maalaus kuvaa paniikin eristämää olentoa, jonka huuto kaikuu verenpunaisen taivaan pyörivissä muodoissa. Luihin ja ytimiin yltävä tunnelma tulee aivan iholle. Ehkä teoksen ilmaisutavassa on jotain niin aitoa ja vavisuttavaa, että se edelleen yli sadan vuoden jälkeen koskettaa.

Nasaretin mies huutaa

Pitkäperjantaina ihmiskunta kuuli ja kuulee Jumalan Pojan huudon. Ristillä riippuva Nasaretin mies huutaa: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Näin Jeesus ottaa harteilleen kaikkien niiden ihmisten ahdingon, jotka kärsivät Jumalan kätkeytymisestä. Moni ihminen kokee, että Jumala on poissaoleva tai etäinen. Kaukana minun hädästäni ja kivustani. Jeesus kantaa hylätyksi tulemisen kauhun ja koko kärsivän maailman hätähuudon suoraan Jumalan sydämelle.

Pelottavinta maailmassa on, jos kukaan ei kuule huutoani. Juuri tästä syystä pitkäperjantai on merkityksellinen. Kantaessaan koko maailman synnin, Jeesus samalla kantaa kaikki sen seuraukset ja huutaa ihmiskunnan kivun, häpeän, hylätyksi tulemisen ja vaille jäämisen aiheuttaman huudon. Näin tehdessään hän muuttaa sen sovituksen, anteeksiantamuksen, täydellisen armon ja rakkauden kuiskaukseksi.

Jumala puhuu äänellä, jonka voimme kuulla, sillä hän puhuu suoraan sydämellemme.

Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. (Jes 53:4-5)

Matti Vehviläinen

Silmälasipäinen kirkkoherra Matti Vehviläinen mustassa virkapaidassa ja sinisessä pikkutakissa.
Kirkkoherra Matti Vehviläinen