Seurakuntavaalien mainoskuva, jossa suntio asettelee virsitauluun numerot 20 11 2022 eli vaalipäivämäärän.

Seurakuntavaalit 2022 - Äänestä sellaisena kuin olet

Varsinainen vaalipäivä oli sunnuntaina 20. marraskuuta. Ennakkoäänestys järjestettiin 8.-12. marraskuuta. Vaaleissa valittiin Lempäälän seurakunnan 27-jäseninen kirkkovaltuusto seuraavaksi nelivuotiskaudeksi 2023–2026. Ehdokkaita oli 61.

Katso tulokset tämän linkin takaa
Katso ehdokkaat tämän linkin takaa
Katso valitsijayhdistykset ja niiden kuvaukset tämän linkin takaa
Katso äänestyspaikat ja -ajat tämän linkin takaa
Katso vaalikeräyksestä ja etämaksamisesta tämän linkin takaa

Ehdokkaista eniten ääniä, yhteensä 124, sai liikunnanohjaaja Paula Eloranta Keskustalaisen seurakuntaväen listalta. Hän sai eniten ääniä myös edellisissä, vuoden 2018 seurakuntavaaleissa. Toiseksi eniten ääniä, 89, sai koulukuraattori Heidi Salonen Seurakuntaväen listalta. Kolmanneksi kiri tuotepäällikkö Jukka Haho Kristillisten perusarvojen listalta 83:lla äänellä.

Katso tuloksesta tarkemmin tämän linkin takaa uutisista.

Vaaleissa oli 12 792 äänioikeutettua. Äänimääräksi kirjattiin 1826 ja äänestysprosentiksi 14,3. Koko maan alustava äänestysprosentti on 12,7 ja Tampereen hiippakunnan 12,6. Lempäälässä äänestysvilkkaus laski edellisistä, vuoden 2018 vaaleista. Silloin äänestysprosentti oli 16,4.

Kirkkovaltuusto on seurakunnan ylin päättävä elin. Se päättää esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista, rakennushankkeista, avustuksista, monista työntekijävalinnoista, uusista viroista ja seurakunnan toiminnan painotuksista.

Valtuustoa useammin kokoontuva kirkkoneuvosto valmistelee valtuuston päätökset ja päättää itsenäisesti juoksevista asioista.

Valtuusto valitsee kirkkoneuvoston sekä nimittää pajojen eli toiminnallisten vastuuryhmien jäsenet.  Lisäksi valtuutetut osallistuvat kirkolliskokouksen maallikkojäsenten valintaan.

- Luottamushenkilön rooli on seurakunnan päätöksenteossa tärkeä. Haluamme olla rakentamassa yhteisöllistä ja kodikasta seurakuntaa sekä välittää arjessa ja juhlassa sanoin ja teoin viestiä Jumalan armosta, rakkaudesta ja toivosta, sanoo kirkkoherra Matti Vehviläinen.

Kirkkovaltuusto 2023-2026 (suluissa valtuutetut 2019-2022):

• Keskustalainen seurakuntaväki 5 (4)
  • Kristilliset perusarvot 4 (4)
  • Kokoomus - Yhdessä seurakunnassa 5 (6)
  • Lempäälän demarien ja vasemmistoliiton ryhmä 4 (3)
  • Perusseurakuntalaiset -
  • Seurakuntaväki 9 (10)

Lisätietoja:

• kirkkoherra Matti Vehviläinen, matti.vehvilainen@evl.fi tai 050 544 3358

Tietolähteitä verkossa:

Vaali-Kirkonportissa vaaligallup

Seurakunnan tiedotuslehden, Kirkonportin, vaalinumero ilmestyi 2. marraskuuta 2022. Lehti on Lempäälän-Vesilahden Sanomien keskellä oleva aukeama.

Liite sisältää valitsijayhdistysten vastaukset gallup-kysymyksiin, kirkkoherra Matti Vehviläisen pääkirjoituksen sekä tiedot ehdokaista sekä äänestyspaikoista.

Vaali-Kirkonportti avautuu pdf-muodossa tämän linkin takaa.

Seurakuntavaalien tunnus, jossa teksti

YouTube-video

viestinnän asiantuntija
Viestintäpalvelut