Kummin kaa - 4. kesäkuuta on kummien ja kummilasten oma päivä

Harmaa-asuinen salapoliisi katsoo kameraan suurennuslasin läpi.

Regina Tanni heittäytyy kummipäivän toiminnallisessa perhemessussa salapoliisin rooliin.

Ensi sunnuntaina 4. kesäkuuta on valtakunnallinen kummipäivä. Se tuo valokeilaan ainutlaatuisen ihmissuhteen, joka parhaimmillaan tukee lapsen kasvua vauvasta aikuisuuteen asti.

Lempäälän seurakunta on järjestänyt kummipäivänä ohjelmaa, joka tarjoaa kummeille ja eri ikäisille kummilapsille mahdollisuuden tavata ja viettää aikaa yhdessä.

Mukaan voi tulla koko päiväksi tai poimia ohjelmasta itselle sopivimman palan.

– Ohjelma on tehty niin, että se sopii kaiken ikäisille, painottaa seurakuntapastori Manta Jutila.

Kummi on aikuinen ystävä

Kirkossa ajatellaan, että kummi on kummilapsensa turvallinen aikuinen ystävä, joka huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa.

– Monille on kuitenkin vaikeaa puhua ääneen uskon asioista. Kummipäivä voi olla tervetullut tapa viettää yhteistä aikaa ja virittää hengellistä keskustelua, Jutila sanoo.

Pulmia, arvoituksia ja seikkailua

Lempäälässä kummipäivä alkaa Pyhän Birgitan kirkossa hauskalla ja toiminnallisella perhemessulla.
– Messu on kuin kirkkoseikkailu, jossa aikuiset ja lapset saavat arvuutella ja olla salaisuuden jäljillä, paljastaa varhaiskasvatuksen ohjaaja Regina Tanni.

Noin kello 11 on tarjolla brunssi eli pientä suolaista ja makeaa Lempoisten seurakuntatalossa. Kello 12–14 on Myllyrannan tapahtumapuistossa yhteistä tekemistä, kuten pulmapiste, farmiseikkailu, kasvomaalausta ja selfienurkka.

Teksti Marita Miettinen, kuva Marjo Aitkoski.

Lue lisää kummipäivästä osoitteessa kumminkaa.fi. Sosiaalisessa mediassa aihetunniste on #kumminkaa

2023-05-26 16:20:00.0