Seurakunnan uudet päättäjät aloittavat

Seurakuntalaiset valitsivat kirkkovaltuuston jäsenet seurakuntavaaleissa viime vuoden puolella, 18. marraskuuta.

Uudessa valtuustossa vaikuttaa 14 miestä ja 13 naista. Päättäjien keski-ikä on 55 vuotta. Ikähaitari ja kokemus yltävät 18:sta lähes 80:aan vuoteen, lukiolaisesta eläkeläiseen.

Päättäjistä noin puolet eli 13 on uusia tekijöitä. Heistä keskustaa edustava Paula Eloranta yllätti seurakuntavaaleissa suosiollaan. Hän sai vaaleissa eniten ääniä, yhteensä 86. Toiseksi ja kolmanneksi kirivät vanhat konkarit, kunnallisneuvos Raimo Sirén (81 ääntä) kokoomuksen listalta ja rovasti Asko Ojakoski (71 ääntä) Seurakuntaväen joukosta.

Syksyn seurakuntavaalit eivät juuri muuttaneet ryhmien voimasuhteita. Uuden kirkkovaltuuston suurin ryhmittymä on Seurakuntaväki, jolla on kymmenen edustajaa. Ryhmä on puolueista ja herätysliikkeistä riippumaton.

Muut uuden kirkkovaltuuston ryhmät ovat Kokoomus – yhdessä seurakunnassa kuudella valtuutetulla, Keskustalainen seurakuntaväki ja Kristilliset perusarvot molemmat neljällä sekä Lempäälän Demarien ja Vasemmistoliiton ryhmä kolmen valtuutetun joukolla.

Uuden valtuuston ensimmäinen kokous on tiistaina 29. tammikuuta. Uudet valtuutetut valitsivat itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä jäsenet 12-henkiseen kirkkoneuvostoon.

Kirkkovaltuuston esityslista ja myöhemmin pöytäkirja julkaistaan tämän linkin takana.

Kirkkovaltuusto käyttää seurakunnassa ylintä valtaa.
Kirkkoneuvosto valmistelee valtuuston asiat ja vastaa päätösten täytäntöönpanosta. Lempäälässä neuvoston apuna on taloudellinen jaosto.

2019-01-25 14:47:00.0