Kirkkoneuvosto: Ei Lempäälä-talon vuokrasopimukselle

Kirkkoneuvosto ei hyväksynyt kokouksessaan 11. kesäkuuta vuokrasopimusta, joka koski noin 840 neliömetrin toimisto- ja kokoontumistiloja rakenteilla olevassa Lempäälä-talossa. Vuokranantaja on Lempäälän kunta.

Seurakunnan hanke saada uudet toimitilat Lempäälä-talosta alkoi jo vuonna 2012 yhteistyöllä kunnan kanssa.

Kirkkoneuvoston kesäkuinen päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Lähtökohtana ollut talousjohtaja Heidi Pirttijoen päätösesitys sopimuksen hyväksymisestä muuttui kokouksen kuluessa.

Talousjohtajan uusi päätösesitys oli vuokrasopimusluonnoksen siirtäminen takaisin valmisteluun.

Kirkkoneuvoston jäsen Raimo Sirén kuitenkin ehdotti, että vuokrasopimusta ei lainkaan hyväksytä. Ehdotusta kannatti kaksi neuvoston jäsentä.

Tämän jälkeen päätös eteni äänestykseen, jossa viisi kirkkovaltuutettua kannatti Sirénin ehdottamaa sopimuksen hylkäämistä.

Vain kaksi neuvoston jäsentä, mukaan lukien kokouksen puheenjohtaja, vs. kirkkoherra Matti Vehviläinen, äänestivät pohjaesityksen puolesta.

Esteellisiä asian käsittelyyn oli yhteensä viisi kirkkovaltuutettua.

Äänestyksessä voittaneen esityksen pääperusteluna oli se, että vuokrasopimusluonnoksessa vuokran määrä on korkea ja lisäksi korkeampi kuin mitä kirkkovaltuustolle aiemmin joulukuussa esitettiin asiaa koskevien päätösten pohjaksi.

Marita Miettinen

Lue kirkkoneuvoston pöytäkirjan verkkoversio tämän linkin takaa.

2019-07-31 12:16:00.0