Toimimme koronaturvallisesti - myös kasvomaskein

Piirroskuva kasvomaskista.

Kuvalähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, thl.fi

Alueellisen koronatilanteen kiihtymisvaiheen vuoksi ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksen mukaisesti Lempäälän seurakunnan tilaisuuksissa pyydetään kaikkia 15 vuotta täyttäneitä henkilöitä käyttämään omaa kasvomaskia.

Koronan aikana seurakunta toimii turvallisesti ja viranomaisten määräysten mukaisesti.

Ensimmäinen "maskimessu" on sunnuntaina 4. lokakuuta oleva Mikkelinpäivän perhemessu. Poikkeuksellisesti tässä messussa ei ole ehtoollista, Järjestämme kirkossa ehtoollisen vieton käytännöt uudestaan, jotta se sujuu vaivattomasti myös kasvomaskien käytön kannalta.

Lokakuun alusta alkaen kaikissa 15 vuotta täyttäneiden eli nuorten, aikuisten ja ikäihmisten ryhmissä, leireillä ja tilaisuuksissa on siis kasvomaskisuositus.

Viranomaissuositus koskee aikuisten osalta myös aikuisten ja lasten yhteisiä tilaisuuksia, kuten perhekerhoja.

Suositus ei koske alle 15-vuotiaiden lasten ja nuorten kerhoja, leirejä ja muita kokoontumisia.

Ota mukaan varamaski

Poikkeusoloissa vastuu omasta ja toisten terveydestä on ihmisillä itsellään.

Pyydämme kaikkia pukemaan kasvomaskin ennen seurakunnan tilaisuuteen tuloa ja pitämään mukana myös varamaskeja mahdollisen ruokailun tai kahvin varalta.

Rikkoutuneen, likaisen tai unohtuneen maskin tilalle on mahdollista saada seurakunnan puolesta uusi maski. Tarjolla on aina myös käsienpesupaikka tai käsidesiä maskin vaihtamista varten.

Eri tilaisuuksien, ryhmien ja piirien vetäjät opastavat tarvittaessa maskien käytössä. He huolehtivat muutenkin koronaturvallisuuteen liittyvistä järjestelyistä.

Seurakunnan diakoniasta on mahdollista pyytää ilmaisia kasvomaskeja, p. 050 544 3481 / Henriikka Tarri.

Vapaaehtoistyöntekijät saavat työtehtävässä tarvittavat kasvosuojaimet seurakunnasta.

Muista turvavälit ja pese kädet

Seurakunnan työntekijät käyttävät työtehtävissään pääsääntöisesti kasvomaskeja.

Omissa tiloissaan ja tilaisuuksissaan seurakunta huolehtii tehokkaan siivouksen, turvavälien huomioimisen, käsienpesupaikkojen ja käsidesien avulla koronaturvallisuudesta.

Seurakunnan tilaisuuksiin ei pidä tulla sairaana.

Marita Miettinen

Lisätietoja: