Avioliiton vuosipäivä on juhla

Avioliitto on Jumalan hyvä lahja ja on oikein iloita pitkästä avioliitosta. Avioliittoon vihkimisen vuosipäivää voidaan muistaa kirkollisella rukouksella ja siunaamisella. Rukoushetkeen ei liity oikeudellista merkitystä, vaan ajatuksena on palauttaa mieleen omat häät vuosien takaa. Joskus saatetaan puhua vihkimisen vahvistamisesta tai vihkivalan uudistamisesta.

Pariskunta voi itse päättää, mikä on hyvä aika juhlahetkelle. Monesti tilaisuus pidetään pariskunnan omassa vihkikirkossa.

Voit ottaa suoraan yhteyttä tuttuun pappiin tai soittaa seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Rukoushetkeen voit pyytää mukaan ystäviä ja sukulaisia. Rukoushetken kulusta voi sopia papin kanssa.

”Jos hyvän vaimon löydät, löydät aarteen, kalliimman kuin meren helmet.” Sananl.31.

Rukoushetki samaa sukupuolta olevan parin puolesta

Maaliskuussa 2017 voimaan astunut uusi avioliittolaki mahdollistaa avioliiton solmimisen myös samaa sukupuolta oleville pareille. Kirkossa avioliittoon vihkimisen ehdoista ei ole tehty uusia päätöksiä. Evankelis-luterilaisen kirkon ohjeistus on, että avioliittoon vihitään kirkossa vain eri sukupuolta olevia pareja.

Lempäälän seurakunta haluaa olla mukana kaikkien jäsentensä juhlahetkissä. Maistraatissa solmittua siviiliavioliittoa voi juhlistaa esimerkiksi vapaamuotoisella rukouksella avioliiton solmineiden kanssa ja puolesta. Rukouksessa kiitetään yhdessä Jumalaa elämän lahjoista ja pyydetään Jumalan huolenpitoa ja johdatusta. Tilaisuuden voi suunnitella yhdessä papin kanssa.