Lempäälän seurakunnan saavutettavuusseloste

URL-osoite: https://www.lempaalanseurakunta.fi

Lempäälän seurakunta pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajotteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Lempäälän seurakunnan nettisivuja ja on laadittu 19.9.2019. Seloste on päivitetty 22.5..2023.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Lempäälän seurakunta varmistaa saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

• Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme.
  • Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme.
  • Saavutettavuus on integroitu hankintakäytäntöihimme.
  • Yrityksellämme on nimetty saavutettavuudesta vastaava valtuutettu.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

Sivusto täyttää tekniseltä toteutukseltaan Saavutettavuus huomioitu leiman -vaatimukset. Sivusto pyrki saavuttamaan WCAG 2.1, AA-tason tammikuun 2020 loppuun mennessä.

Nykyinen sisällön ohjeidenmukaisuustilanne

Osittain ohjeidenmukainen: osa sisällöstä ei noudata saavutettavuusstandardia täydellisesti.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Tekniset puutteet:

Sivustolla on teknisiä saavutettavuuspuutteita seuraavilla alueilla: lomakekenttien lukuselainkäyttö, linkkien fokusointi tai visuaalinen korostus, sivujen pääotsikoita tai otsikkokenttien sisältöjä puuttuu, iframen selitteitä puuttuu, virheitä wai-aria -toteutuksessa  ja toistetun sisällön ohitusmahdollisuus lukuselaimella.

Pyrimme korjaamaan puutteet tammikuun 2020 loppuun mennessä.

Videot:

Videomme saattavat olla väliaikaisesti ilman tekstitystä.

Kuvien tekstivastineet (alt-tekstit) :

Osassa kuvistamme saattaa puuttua alt-tekstit. Korjaamme tilanteen aina huomatessamme virheen.

Rikkinäiset linkit:

Sivullamme saattaa ilmetä rikkinäisiä linkkejä, korjaamme ne mahdollisimman pian. Mikäli huomaat rikkinäisen linkin, ilmoitathan siitä meille.

Puuttuvat H1-otsikot:

Sivuiltamme saattaa puuttua H1-otsikoita. Korjaamme tilanteen aina huomatessamme virheen.

Asiakirjat (Pdf, Word, Powerpoint, Excel):

Kaikki sivuillamme olevat asiakirjat eivät ole tällä hetkellä saavutettavia. Korjaamme tiedostot saavutettaviksi 1.11.2023 mennessä. Mikäli huomaat puutteen, ilmoitathan siitä meille. Pdf-muotoisten tilinpäätösten ja talousarvioiden taulukot eivät ole saavutettavassa muodossa.

Luettavuus:

Sivustomme pyrkii täyttämään selkeän kielen tunnusmerkit. Tämä ei kaikkialla sivuillamme välttämättä vielä toteudu.

Väliotsikot ja otsikkohierarkian käyttö:

Sivustomme otsikkotasojen käyttöä tarkastetaan ja korjaillaan aika ajoin. Tarkoitus on, että otsikkotasoja käytetään loogisesti ja järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että yläotsikon alla on ensimmäisen tason alaotsikoita, ja näiden alla vain niitä alemman tason otsikoita. Kaikkialla sivuillamme ei vielä hyödynnetä otsikkohierarkiaa ja väliotsikoita asianmukaisesti. Korjaamme tilanteen aina huomatessamme virheen.

Yhteensopivuus selainten kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

Internet Explorer (Windows), versio 11
Chrome (Windows, Mac), uusin versio
Firefox (Windows, Mac), uusin versio
Safari (Mac), uusin versio

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

• HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS

Arviointimenetelmät

Lempäälän seurakunta arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

• Itsearviointi: organisaatio arvioi sivuston sisäisesti.
  • Saavutettavuus huomioitu -arviointi 2016, Saavutettavuus huomioitu -leima myönnetty 11/2017.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?
Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

• puhelin: 050 544 3302 / saavutettavuusvastaava tai (03) 289 5111 / seurakuntatoimisto
  • sähköposti: lempaalan.seurakunta@evl.fi
  • käyntiosoite: Manttaalitie 15, porras A1 (Lempäälä-talo)
  • postiosoite: PL 40, 37501 LEMPÄÄLÄ

Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on kaksi viikkoa.

Valvontaviranomainen (viralliset reklamaatiot)

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.  Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö