Birgitan vaelluksen taustaa

Birgitan vaelluksella on Lempäälässä pitkät perinteet. Vaellus hyödyntää kunnassa olevaa luontoreitistöä, Birgitan polkua. Elo-syyskuisen vaelluksen järjestää Lempäälän ja lähiseurakuntien yhteinen toimikunta, jossa on mukana paljon vapaaehtoisia.

Pyhä Birgitta, Euroopan suojeluspyhimys, oli aikoinaan 1350-luvulla aikansa tiennäyttäjä. Hän vaelsi sekä Santiago de la Compostelaan Espanjaan että myös Jerusalemiin. Lempäälässä on onneksi hieman lyhemmät reitit. Saamme kuitenkin kulkea polkujamme Birgitan askelissa, ja kaikilla reiteillä kohti yhteistä päämäärää, Pyhän Birgitan kirkon tunnelmallista messua. Vaelluksen teema muuttuu joka vuosi, mutta aina saamme vaeltaa rukouksessa ja Jumalan läheisyydessä.

Osa reiteistä on hiljaisia, jolloin kulkija saa vaeltaa puhumattomuudessa koko päivämatkan. Hiljaisuuden kautta ihmiselle voi avautua aivan uusi maailma. Samalla mahdollistuu Jumalan sanan kuuleminen selvemmin.  Osa reiteistä taas on puhujille, koska puhumisen kautta ihminen on yhteydessä toisiinsa. Kävelyreittien lisäksi Pirkkalasta on perinteisesti matkattu myös kirkkoveneellä soutaen.