Syksyllä seurakunnan matkassa Lappiin vaeltamaan!

Pitkien perinteiden Birgitan vaellus laajenee ensi syksynä myös Lappiin! Lempäälän seurakunta järjestää muutaman päivän lapinvaelluksen Pyhä-Luoston kansallispuiston upeissa maisemissa keskiviikosta sunnuntaihin 4.–8.9.2024.

Seurakunnalle on jo vuosien ajan tullut toiveita lapinvaelluksen järjestämisestä. Vaellusperinne on toistaiseksi elänyt Birgitan vaelluksen kautta täällä etelässä, mutta nyt ajankohta oli suotuisa pitkään toivotulle seikkailulle pohjoisen metsissä ja tuntureilla. Tuolloin Lapissa eletään ruska-ajan kynnyksellä. Mikäli syksyisen orastavan ruskan kokeminen Lapin jylhissä maastoissa houkuttaa, nyt jos koskaan kannattaa lähteä matkaan!

Keskiviikko 4.9. ja sunnuntai 8.9. ovat matkapäiviä. Bussimatkan yhteydessä syömme ruoan Oulussa. Majoitumme ennen ja jälkeen vaelluksen Sodankylän seurakunnan leirikeskuksessa Sattasvaarassa, jossa saamme päivällisen, iltapalan ja aamupalan. Leirikeskusiltoina on myös mahdollisuus saunomiselle sekä uimiselle kylmässä Sattasjoessa. Varsinainen vaellus maastossa ajoittuu torstaiaamusta lauantai-iltaan 5.-7.9, ja huipentuu Pyhällä Kairosmajan Revontulikappeliin, jossa pääsemme striimin kautta Birgitan vaelluksen iltamessuun mukaan ja nautimme paikan päällä kappelissa ehtoollisen.

Vaelluksen reitti kulkee pitkin Keski-Lapin jylhintä tunturialuetta Luostolta Pyhälle ja on pituudeltaan tarkemmasta reittivalinnasta riippuen n. 35–40 km. Päivämatkojen pituudet ovat varsin maltillisia noin 12–17 kilometrin etenemisiä. Maastoyöpymiset (2 kpl) tapahtuvat teltoissa tai muissa majoitteissa merkityillä taukopaikoilla. Matkan varrella on tuntureita, upeita kuruja, vanhaa metsää ja myös suoalueita eli jänkää. Reitti on Lapin vaellusreittien mittakaavassa keskivaikea, Birgitan vaelluksen asteikolla vaikein vaikeusaste (3). Matkan varrella on raskaita nousuja ja laskuja rakkakivikossa, mutta paljon myös kepeämpää tallustelua pitkospuilla ja metsäpoluilla. Varusteiden osalta maastossa oleminen edellyttää osallistujalta kolmen päivän vaellukseen sopivia vaatteita ja retkivarusteita majoitteineen ja ruoanlaittovälineineen.

Vaellus toteutuu, mikäli lähtijöitä on vähintään 20 henkilöä. Tuolloin hinnaksi muodostuu 332 euroa. Hinta sisältää bussikuljetukset, ateriat bussimatkan yhteydessä, kaksi yötä leirikeskuksessa (jossa tarjoillaan päivällinen, iltapala ja aamupala), saunomisen leirikeskuksessa sekä tietysti varsinaisen vaelluksen hartauksineen ja ohjelmallisine osuuksineen. Hinta laskee, mikäli lähtijöitä on enemmän kuin 20 henkilöä. Lähtijöiden maksimimäärä on 40 henkilöä, ja tuolloin hinnaksi muodostuu 222 euroa. Näiden kustannusten lisäksi muita kustannuksia voi tulla hankittaviin vaellusvarusteisiin sekä retkiruokiin liittyen riippuen siitä, miten itse kukin haluaa vaellusruokailunsa järjestää. Myös retkiruokien yhteistilaus seurakunnan kautta on mahdollinen.

Ilmoittautumiset ottaa vastaan Lempäälän seurakunnan kappalainen Henri Karvinen sähköpostitse 8.5.–9.6. välisenä aikana tai puhelimitse p.050-5443393, ja osallistujapaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Henriltä voi kysellä myös matkaan liittyvistä yksityiskohdista. Ke 19.6. klo 18–20 on tapaaminen ilmoittautuneiden kesken Lempäälässä Vanhassa pappilassa (Rovastintie 3). Tapaamisessa sovimme reittiin ja esimerkiksi retkiruokiin liittyvistä yksityiskohdista.

Kuru ja tunturin rinne. Mies katsoo jylhää näkymää.

Jylhää maisemaa Luosto-Pyhä reitiltä.

Logo, jossa lukee Birgitan vaellus.