Tilaa virkatodistus Tampereen aluekeskusrekisteristä

Mitä tehdä, jos Lempäälässä asuva ja kirkkoon kuuluva seurakunnan jäsen tarvitsee itseään koskevan virkatodistuksen? Tai jos Lempäälän seurakuntaan kuuluneen henkilön kuoleman jälkeen perikunnan on lain mukaisesti hankittava perunkirjoitusta varten suku- ja muuttoselvitys vainajasta aina 15-vuotispäivästä lähtien?

Vastaus on kääntyä verkossa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tilaavirkatodistus.fi-asiointipalvelun puoleen. Se palvelee myös yritys- ja yhteisöasiakkaita. Verkkotilauksen jälkeen asia ohjautuu Tampereen aluekeskusrekisteriin.

Valtakunnallinen Tilaa virkatodistus -palvelu vaatii tietosuojan vuoksi verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos sellaisia ei ole tai jos kaipaa henkilökohtaista neuvontaa, voi arkisin soittaa Tampereen aluekeskusrekisteriin.

Tampereen Näsilinnankadulla Seurakuntien talossa sijaitseva virasto on vuoden 2021 alusta alkaen hoitanut Lempäälän seurakunnan henkilötietorekisterin eli kirkonkirjat ja niihin liittyvät asiakaspalvelut.

Aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 9–15. Virkatodistuksen voi halutessaan tilata myös kirjeitse tai sähköpostilla.

Tiedot kirkon jäsenistä

Virkatodistus on henkilöä koskevien tietojen ote laajasta, viranomaisten yhteistyönä ylläpitämästä väestötietojärjestelmästä. Järjestelmässä säilytetään laissa määrätyt tiedot Suomessa asuvista henkilöistä.

Historiallisista syistä johtuen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien henkilöiden palvelut on keskitetty kirkon aluekeskusrekistereiden muodostamaan kokonaisuuteen. Suomen ortodoksisella kirkolla on oma keskusrekisterinsä. Digi- ja väestötietovirasto taas palvelee näihin kahteen kirkkoon kuulumattomia henkilöitä.

Perusmaksu 9 euroa

Kuten tämän jutun alun esimerkit kertovat, virkatodistuksen sisältö vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan. Alun ensimmäisessä esimerkissä kyse on itseään koskevasta, henkilötiedot sisältävästä elossaolotodistuksesta. Jälkimmäisessä virkatodistuksessa on kyse sukuselvityksestä. Nämä ovat yleisimmät virkatodistukset.

Virkatodistukset ovat aina maksullisia. Perushintoja ovat elossaolotodistuksen yhdeksän euroa ja valtakunnallisen sukuselvityksen 45 euroa. Tampereen aluekeskusrekisterissä laaditaan valtakunnallinen sukuselvitys perunkirjoitusta varten Suomen kaikkien ev.-lut. seurakuntien osalta silloin, kun vainaja on ollut kuollessaan Tampereen aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsen.

Sanastoa

• Virkatodistus = Väestötietojärjestelmään pohjautuva, viranomaisen antama todistus, joka sisältää henkilötietoja.
  • Elossaolotodistus = Tilaajan omia henkilökohtaisia tietoja sisältävä virkatodistus, vanhalta nimeltään elää-todistus.
  • Sukuselvitys = Perunkirjoituksessa tarvittava virkatodistus. Väestötietojärjestelmään pohjautuva ote, jossa on henkilön tietojen lisäksi mukana puoliso, lapset ja muuttotiedot.
  • Valtakunnallinen sukuselvitys = Virkatodistus, jossa vainajan koko muuttohistoria näkyy yhdellä todistuksella.
  • Sukututkimus = Ei ole virkatodistus vaan aluekeskusrekisteristä tilattava historialliseen tietoaineistoon pohjautuva henkilötietojen luettelo.

Marita Miettinen

Juttu on julkaistu Lempäälän seurakunnan tiedotuslehti Kirkonportissa marraskuussa 2022.