Muutos ja Jumalan mahdollisuudet

Olemme seurakunnan nuorisotyössä aloittaneet uuden vuoden samalla tavalla yli 40 vuotta ja järjestäneet kristillisen nuorisotapahtuman. Tapahtuma tunnettiin ennen Loppiaistapahtumana, mutta nykyään nimi on Uusi Alku.

Tavoitteena on alusta asti ollut kertoa nuorille Jeesuksesta ja hänen tarjoamastaan pelastuksesta. Vaikka tapahtuman pituus ja muoto ovat vuosien varrella hieman muuttuneet, tavoite ja sanoma ovat pysyneet kirkkaasti samana.

Tänä vuonna koko päivän tapahtuma ja satojen ihmisten yhteen tuleminen vaihtui 2,5 tunnin netissä suoratoistettuun eli striimattuun pakettiin.

Uusi Alku - välivuosi ei ollut vaihtoehto

Halusimme järjestää tapahtuman myös tällaisena poikkeusvuonna. Välivuosi ei ollut vaihtoehto. Aika ajoissa syksyllä tulimme siihen tulokseen, että tapahtuma järjestetään tällä kertaa netin välityksellä striimattuna

Rukoilimme viisautta saada se hyvä, mitä livetapahtuma sisältää, tuntumaan ruutujen välityksellä kotisohville asti. Suunnittelimme, valmistelimme ja taas rukoilimme. Uudenlaista tapahtumaa oli erittäin innostavaa tehdä, vaikka mieluummin olisimmekin tulleet yhteen.

Suora striimi - hyvä meininki!

Lopulta koitti h-hetki. Lähetysstudio pystytettiin ja kaikki yhteydet testattiin. Pieniä teknisiä haasteita oli alussa mutta tapahtuma saatiin striimattua hyvin. Paikalla ollut pieni tekijäjoukko ahersi innokkaasti

Striimin päätyttyä studio purettiin ja lähdimme kotiin. Paikan päällä vallinnut innostus ja fiilis kääntyi mielessäni kysymykseksi: oliko hyvä meininki välittynyt koteihin asti? Ensimmäiset viestit tulivat jo sinä iltana, ja niitä on tullut vielä jälkeenkin päin.

Niiden perusteella uskallan päätellä, että tavoitteemme on täyttynyt. Tapahtuman hyvä fiilis ja maailman paras sanoma olivat kulkeneet ruuduilta sydämiin! Eräs useampana vuonna paikan päällä ollut nuori sanoi, että tämänvuotinen tapahtuma taisi olla tähänastisista se paras.

Miksi kerron tästä? Mitä voimme tästä oppia? Itselleni kolahti ainakin nämä opit:

• Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Hän voi puhutella ihmistä yhtä hyvin Raamatun kuin videonkin kautta.
  • Muutosta ei tarvitse pelätä, vaan voidaan pyytää Jumalaa kääntämään se voitoksi.
  • Joskus on hyvä tehdä jotain ihan uutta, jotta voi oppia lisää Jumalan mahdollisuuksista. Ehkä löytyy jopa vielä parempi tapa tehdä asioita.

Turvapaikka

Tapahtuman teemana oli #turvapaikka. Jumalan luona meillä on aina turvapaikka, vaikka maailma ympärillä kuohuisi. Hän myös siunaa kaikkea, mitä Hänen kanssaan teemme.

Lauri ”Late” Johansson ilmaisi asian puheessaan hienosti: ”Voima takana on aina suurempi kuin tehtävä edessä. Tarttukaamme siis rohkeasti tähän alkaneeseen vuoteen, sen haasteisiin, tehtäviin ja sen tuomiin muutoksiin. Jumala on kanssamme joka askeleella.”

Heli Orre
nuorisotyönohjaaja

Kirjoitus on julkaistu tammikuun puolivälissä 2021

Nuorisotyöntekijä Heli Orren kasvokuva.
Heli Orre