Rohkeasti kiinni Elämässä!

Lempäälän seurakunta kuuluu Tampereen hiippakuntaan ja sen alla Kangasalan rovastikuntaan. Hiippakunnan piispa on Matti Repo ja lääninrovasti Jari Kemppainen.

Seurakunnan kirkkoherra on Matti Vehviläinen ja vakituisia työntekijöitä on noin 50.

Vuoden 2023 lopussa seurakunnassa oli 17 066 jäsentä (31.12.2023). Jäsenten osuus kunnan asukkaista varmistuu kunnan väkiluvun varmistuttua. Edellisen vuoden lopussa 2022 seurakunnassa oli 17 211 jäsentä ja 70 prosenttia Lempäälän asukkaista (31.12.2022).

Seurakunnan keskus on 1500-luvun alussa rakennettu keskiaikainen kivikirkko, Pyhän Birgitan nimikkokirkko. Kirkon rinnalla seurakunnalla on kappeli Ristimäen hautausmaalla.

Toimintaa ja tilaisuuksia järjestetään Lempoisten seurakuntatalossa kirkon vieressä, seurakuntatalo Majakassa Kuljun koulun yhteydessä, seurakuntatalo Satamassa Sääksjärvellä ja Vanhassa pappilassa Rovastintiellä. Seurakunnalla on oma leirikeskus Lempäälän Tervajärvellä.

Seurakuntatoimisto palvelee Lempäälä-talossa

Vuoden 2021 alussa kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto yhdistyivät. Uuden palveluyksikön nimi on seurakuntatoimisto. Se palvelee Lempäälä-talon suojissa ja on avoinna joka arkipäivä, kesällä rajoitetummin. Seurakunnan käyntiosoite on Manttaalitie 15, A1-porras.

Seurakunnan hallintoa johtaa neljäksi vuodeksi kerrallaan valittu kirkkovaltuusto, jossa on 27 jäsentä. Se puolestaan nimittää kirkkoneuvoston, joka vastaa päätösten toimeenpanosta. Kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii kirkkoherra.

Lapset, nuoret ja perheet tärkeitä

Seurakunnan kirkollisvero- eli tuloveroprosentti on pitkään ollut 1,45. Jäsentä kohti se merkitsee keskimäärin 236 euroa vuodessa ja vajaat 20 euroa kuukaudessa. Muuttovoittokunnassa seurakunnan toimintamuotojen menoista lapset, nuoret ja perheet haukkaavat leijonanosan, noin 60 prosenttia (2017). Diakonian osuus on 16 prosenttia, aikuisväestön ja lähetyksen osuus kymmenen prosenttia ja musiikkityön kuusi.

"Rohkeasti kiinni Elämässä"

Seurakunnan uusi viisivuotisstrategia astui voimaan vuoden 2021 alussa. Sen tunnuslause ja tulevaisuuden näky (visio) on Rohkeasti kiinni Elämässä.

Lue lisää strategiasta tämän linkin takaa

Toiveita ja palautteita seurakunnan toiminnasta voi antaa Palaute-linkin kautta tai ottamalla yhteyttä työntekijöihin.