Pyhän Birgitan kirkko

Kirkkopolku 1, 37500 Lempäälä

Lempäälän Pyhän Birgitan kirkko on rakennettu 1500-luvun alussa, ja se on omistettu Pyhän Birgitan muistolle.

Historiallisen Satakunnan ja Hämeen maakuntien rajalla sijaitsevan kirkon arkkitehtuurissa on vaikutteita molemmilta suunnilta. Runkohuoneen rikasmuotoiset päätykoristelut ovat tyypillisesti satakuntalaiset, kun taas suuret ulostyöntyvät kulmakivet liittyvät yksinomaan muutamiin Hämeen kirkkoihin.

Kirkon muutokset ja korjaukset

Vuosisatojen kuluessa kirkossa on tapahtunut monenlaisia muutoksia. Merkittävin ulkomuotoa koskeva muutos tapahtui 1830-luvulla, jolloin kirkko laajennettiin ristikirkoksi. Samalla jokaiseen ristisakaraan avattiin neliapilaikkunat. Suurimmat kirkon sisätilan korjaukset tehtiin vuonna 1895 (arkkitehti Berndt Blom) sekä 1920-luvulla (arkkitehti Ilmari Launis).

Viimeinen suuri peruskorjaus (arkkitehti Eila Piironen-Havas) valmistui vuonna 1984. Syksyllä 2003 uudistettiin arkkitehti Hanna Lyytisen suunnitelmien mukaan kirkon valaistus ja palautettiin myös vanhat kruunut alkuperäisille paikoilleen kirkon keskikäytävälle.

Tilaisuudet

Kirkossa pidetään sunnuntaisin ja pyhäpäivinä jumalanpalvelus kello 10, ja lisäksi siellä järjestetään mm. häitä, hautajaisia, hartaustilaisuuksia ja konsertteja. Kirkkoon mahtuu noin 650 henkilöä.

Varauksen voi sopia puhelimitse soittamalla kirkkoherranvirastoon, p. (03) 289 5111.

Aukiolo

Messu sunnuntaisin klo 10.

Lue lisää TilavuokratLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

to 21.3. klo 18.00

Majatalo

Majatalo - "Saako Jumalalle huutaa?". Vieraana Teologian tohtori, Topias Tanskanen. Musiikkivieraana Mirja Lassila,Tuomo Komonen ja Heikki Kärhä

Perhemessu

Palmusunnuntain iloinen ja toiminnallinen perhemessu

Passion-pääsiäismusikaali

Lempäälän seurakunnan kuorot esittävät pääsiäisen tapahtumat sanoin sävelin.
Musikaalin on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut Anu Neuvonen.
Musikaali on tarkoitettu kaikenikäisille.
ma 25.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon iltakirkko

Tule virittäytymään pääsiäisen tunnelmaan, virsien, Raamatuntekstien ja rukouksen kautta, pääsiäisviikon iltakirkossa! Mukana Klaarat-kuoro.
ti 26.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon iltakirkko

Tule virittäytymään pääsiäisen tunnelmaan pääsiäisviikon iltakirkossa!
ke 27.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon iltakirkko

Tule virittäytymään pääsiäisen tunnelmaan pääsiäisviikon iltakirkossa!
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain iltamessu

Perinteinen Kiirastorstain iltakirkko Pyhän Birgitan kirkossa klo 19. Messun keskiössä ehtoollisen asettaminen ja päätteeksi alttarin riisuminen. Liturgi Manta Jutila, musiikki Pietari Korhonen. Messu striimataan ja on nähtävissä suorana Lempäälän seurakunnan Youtube-kanavalla.
pe 29.3. klo 10.00 -11.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus