Sisaruksista, siteestä ja Satamasta

Sisaruus on vahva side. Voisinko olla kiitollisempi siitä, että olen saanut kaksi siskoa? Jos itselläsi on sisaruksia, tiedät varmasti, että yhteyteen liittyy paitsi naurua, toisen puolesta iloitsemista ja tuen antamista, välillä myös erimielisyyttä, epäreiluuden kokemusta ja riitaa. Silti side on olemassa – yhteys.

Kaste on side, jossa meidät otetaan Jumalan perheeseen. Sisaruksiksi toisillemme. Sekin side voi välillä olla solmussa ja välillä kireänä, mutta sekään ei katkea. Kasteen voima on niin valtava. Jumalan perheessä saamme ihan samalla tavalla etsiä itseämme ja paikkaamme. Saamme kysyä ja kyseenalaistaa, tuntea kaikki tunteemme ja tulla hyväksytyksi juuri sellaisina kuin olemme.

Jumalan perhe, seurakunta, ei välttämättä tarvitse seiniä, mutta yhteen on silti tärkeää kokoontua. Toisten seura, ehkä yhteinen ateria ja elämän asioiden jakaminen vahvistavat yhteyttä toinen toisiimme.

Siksi olen iloinnut myös Sääksjärven Sataman avaamisesta. Toivon, että sinne löytävät kaikki siskot ja veljet, jotka kaipaavat toistensa ja Jumalan luo. Kunpa Satama saisi toteuttaa visiotaan paikkana, jossa kynnystä ei ole, vaan kukin mahtuu sinne omilla tarpeillaan ja lahjoillaan, toimimaan niillä voimavaroilla, joita sillä hetkellä on. Ja kunpa Jumala auttaisi meitä vuorovaikutukseen toistemme kanssa niin, että perhesiteemme olisi vahva ja solmuton.

Siskoni ja veljeni Kristuksessa: Nähdään! Iloitaan, surraan ja rukoillaan yhdessä. Nyt kun vihdoin taas saamme!

Vanhempi pikkusiskoistani muuten kastettiin aikanaan Sääksjärven seurakuntatalossa. Tarina kertoo, että allekirjoittanut osasi silloinkin jumpata pitkin alttarikaidetta…

Tiina Koskinen, nuorisotyönohjaaja