Kasteen kautta kirkon jäseneksi

Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kastetta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteen voi saada missä iässä vain, myös nuorena ja aikuisena. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen.

Lapsi kastetaan tavallisesti alle kolmen kuukauden ikäisenä. Se voidaan toteuttaa joko kirkossa, kotona tai muussa sopivaksi katsotussa paikassa. Kastettavan lapsen vanhemmista vähintään toisen on oltava kirkon jäsen. Uskonnonvapauslain mukaan huoltajat päättävät yhdessä alaikäisen lapsen uskonnollisesta asemasta eli siitä, että lapsi halutaan liittää kirkon jäseneksi tai erottaa kirkon jäsenyydestä.

Kastettavalla  tulee olla ainakin yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon kastettu ja konfirmoitu jäsen. Kasteen todistajina ja lapsen luottoaikuisina voivat toimia myös kirkkoon kuulumattomat ystävät ja sukulaiset.

Kasteesta sovitaan soittamalla seurakuntatoimistoon puh 03 2895111. Silloin voit halutessasi esittää toivomuksen kastavasta papista. Vanhempien ja papin välisessä keskustelussa puhutaan kasteen merkityksestä ja sovitaan käytännön järjestelyistä. Parhaiten tämä onnistuu papin vierailulla perheen luona. Ennen sitä on hyvä tutustua kasteen järjestykseen, miettiä virsiä ja omia toivomuksia. Kastejuhlassa kummit ja muut läheiset voivat lukea raamatunkohtia, avustaa esirukouksessa, esittää musiikkia jne. Näistä asioista sovitaan, kun suunnitellaan tilaisuutta papin kanssa.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

YouTube-video

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä