Surun hetkellä seurakunta on tukenasi

Läheisen ihmisen kuolema on aina suuri menetys.

Surun keskellä omaisten on jaksettava hoitaa myös hautausjärjestelyt. Näissä asioissa voit kääntyä seurakunnan puoleen. Papeilta, diakoniatyöntekijöiltä ja muilta seurakuntamme työntekijöiltä saa henkistä tukea sekä opastusta käytännön asioissa.

Seurakuntatoimistossa (< linkkiä klikkaamalla saat aukioloajat sekä yhteystiedot) sovitaan hautaan siunaamisen ajasta ja paikasta sekä siunauksen toimittavasta papista. Ennen hautajaisia papin kanssa keskustellaan tarkemmin ja sovitaan siunaustilaisuuden ohjelmasta.

Hautaan siunaaminen toimitetaan Lempäälän kirkossa tai Ristimäen siunauskappelissa, sairaalan kappelissa tai haudalla. Kirkollinen hautaan siunaaminen voidaan pyydettäessä toimittaa kirkkoon kuulumattomallekin, mikäli vainaja on sitä eläessään toivonut.

Mikäli vainaja tuhkataan, uurnan lasku tapahtuu yleensä eri päivänä kuin siunaus. Sen yhteydessä voidaan pitää lyhyt rukoushetki, johon omaiset voivat pyytää pappia mukaan.

Lapsen kuoltua suru on varmasti valtava. Silloinkaan ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi auttaa seurakunta.

Surun kohdatessa voit keskustella papin tai diakoniatyöntekijän kanssa. Tarvittaessa tapaaminenkin järjestyy pikaisesti.

Lempäälän seurakunnan päivystävä pappi on tavoitettavissa arkisin klo 9-15: 040 804 9130. Myös joka sunnuntain messun jälkeen pappi on tavattavissa. Diakoniatyöntekijä Tom Haaviston tavoitat numerosta 050 544 3347.

Kirkon palveleva puhelin on avoinna joka ilta klo 18-24: 0400 221 180.

Täältä löydät tiedon hautaukseen ja hautojen hoitoon liittyvistä hinnoista Lempäälän seurakunnassa.

Tukea itsemurhan tehneen läheiselle - Evl.fi

"Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän. Hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli."

kynttilöistä hiekkaan tehty risti.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys