Turva uhkakuvien keskellä

Kun Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden ja sanoi: ”Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi. (Luuk.19:41-44)

Parin viime viikon ajan Facebookin feedissä on pyörinyt vetoomus lahjoittaa rahaa Amazonian hyväksi WWF:n kautta.

Uutisotsikot huutavat: ”Amazon on tulessa, maailman keuhkot palavat!” Länsi-Euroopan kokoisessa sademetsässä on yksistään tänä vuonna ollut jo yli 83 000 metsäpaloa.

Sademetsää on tavallisesti kaskettu jotta maa saisi tuhkasta luontaista lannoitetta kasveille ja puustolle ja metsä voisi näin luonnonmukaisesti uudistua. Mutta nyt käynnissä oleva metsänpoltto tähtää metsän hävittämiseen tehoviljelyn tieltä. Kun omistajat saavat ensin kerättyä sadosta maksimaalisen voiton, sen jälkeen maa köyhtyy eikä siinä lopulta kasva sademetsä tai välttämättä mikään muukaan ruokakasvi. Tilanne on vakava ja pelottava. Monia huolestuttaa: Miten meidän ihmiskunnan tällä maapallolla käy?

Miten minun käy?

Mutta Brasilia on kaukana. Meillä täällä Lempäälässä on ollut varsin kiva kesä, olemme saaneet nauttia riparikesästä ja lämpöisistä lomakeleistä.

Loman jälkeen paluu kouluun on toisille ollut helppoa mutta joitakin se on ahdistanut. Jos päivästä toiseen pitää pelätä toisten uhkailuja, vihjailua ja kiusaamista somessa tai koulun käytävillä, tilanne on vakava ja pelottava. Jos jokainen koulupäivä ahdistaa ja huolestuttaa, nousee mieleen huoli: Miten minun käy?

Etsikkoaikana Jumala vetää puoleensa

Luukkaan evankeliumin tekstissä Jeesus itkee tuskissaan ja valittaa sitä että Jumalan erityisen kaupungin, Jerusalemin, asukkaat eivät tajunneet etsikkoaikaansa. Etsikkoajalla tarkoitetaan elämässä aikaa jolloin ihminen kokee että Jumala vetää puoleensa. Silloin hengelliset kysymykset askarruttavat; onko Jumala olemassa? Voiko Häneen luottaa ja uskoa oikeasti? Joskus etsikkoaika tulee haastavien aikojen keskellä. Elämässä tapahtuvat asiat ajavat meitä ahtaalle. Pelko ja ahdistus voivat kasvavat niin suureksi että tuntuu, ettei ihmisistä ole enää apua. Helpotusta ja rauhaa etsitään mistä tahansa ja hinnalla millä hyvänsä. Jumalan puoleen käännytään kun mikään muu ei enää auta.

Jeesus on turvakallio

Jeesus sanoo: ”Kunpa sinäkin tänä päivä ymmärtäisit, missä turvasi on!” Jeesus on sellainen turvakallio tässä elämässä joka kestää ottaa vastaan kaikki sinun huolesi ja hätäsi. Hän on kallio jonka suojaan saat mennä turvaan kaikkia pelkojasi ja kiusaajiasi. Hän ei muutu ja Hän on aina sinun vierelläsi.

Vaikka millaiset uhkakuvat maailmassa pelottavat ja vaikka millainen tilanne sinulla on elämässäsi, josta olet huolissasi, Jeesuksella on kaikki asiat tiedossa ja viime kädessä hallinnassa.

Älä elämän keskellä käännä Hänelle selkääsi vaan uskalla luottaa että Hän on olemassa ja kuulee ja tahtoo auttaa sinua.

Sillä ”vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju” sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Emmi Korpi
seurakuntapastori

Seurakuntapastori Emmi Korven henkilökuva.
Seurakuntapastori Emmi Korpi.