Jouluseimen avaus 27.11.2022. Kirkkoherra puhuu aidalla, seimi on avoin, ihmisiä kuuntelee, takana kirkko.

Mistä haluat aloittaa? Klikkaa linkkiä!

Adventin aikaan - myyjäisiä, juhlia ja muita tapahtumia
Diakonian joulukeräys 2023 lahjakortteina
Joulukonsertit Pyhän Birgitan kirkossa
Kauneimmat joululaulut Lempäälässä
Jouluna kirkkoon - jouluhartaudet ja -kirkot
Tuon taivaallista - Hanna-Mari Kamppikoski: Mistä joulurauha syntyy?

Joulurauhaa!

Uutiset välittävät meille taukoamatta kuvia taistelujen väsyttämistä ukrainalaisista, itkevistä keskosvauvoista al-Shifan sairaalassa ja Suomen itäiselle rajalle kuskatuista viluisista pakolaisista. Kaikki tämä ja lisäksi sanan säilän sivallukset sosiaalisessa mediassa kertovat maailmasta, joka kaipaa rauhaa, mutta ei pysty sitä saavuttamaan.

Tällä sivulla olevassa Pekka Rahkosen piirroksessa Lempäälän kirkkotiellä tarpova pieni aasi kantaa suussaan kylttiä, jossa lukee ”Joulurauhaa”. Toivotukseen yhtyvät pakkasesta höyhenet pörhöllään oleva kirkontornin naakka ja kirkkotiellä kulkevat seurakuntalaiset. Toivotus on samalla rukous, johon moni meistä tänä adventin aikana yhtyy.

Enkelten viesti ensimmäisenä jouluna kuului: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa”. Tuo joulun viesti kuuluu meillekin. Jumalan kunnia, rauha ja rakkaus. Mutta onko rauha tämän yhä rauhattomammaksi käyvän maailman keskellä utopiaa vai katteeton lupaus. Mitä se tarkoittaa?

Rauha ei ole vain sodan puuttumista tai levottomuuden poissaoloa. Jumalan antama rauha on sisäistä vapautta, turvallisuutta ja iloa. Tuo rauha on siitä ihmeellistä, että se on totta sielläkin missä ulkoiset olosuhteet ovat vaatimattomat ja levottomat.

Rauhaa kaipaavan maailman yllättää tänäkin vuonna jouluevankeliumin viesti siitä, että Jumala tahtoo meille hyvää. Ehkä kiinnitit huomiota kirkkotietä kulkevan aasin selässä olevaan ristinmuotoiseen kuvioon. Tuollainen kuvio on useimmilla aaseilla. Tämä vie ajatukset väistämättä Jeesuksen ristiin, joka on täydellisen rauhan, sovituksen ja anteeksiantamuksen merkki. Tällaista rauhan sanomaa maailmamme ja sydämemme tarvitsevat.

Siunattua joulun odotusta.

Matti Vehviläinen
kirkkoherra

Kuva: Tampereentielle näkyvän seimen avaus ensimmäisenä adventtisunnuntaina 2022. Matti Vehviläinen puhuu kirkon aidalla. Kuva Markus Perko. Myös muut kirkon kuvat ovat Markun Perkon ottamia. Kiitos käyttöluvasta!