Uusi kirkkovaltuusto on valittu - Paula Eloranta jälleen äänikuningatar

Paula Eloranta vaaka.jpg

Liikunnanohjaaja Paula Eloranta valittiin kirkkovaltuustoon suurimmalla äänimäärällä, 124:llä. Hän edustaa Keskustalaista seurakuntaväkeä.

Äänestysprosentti 14,3 - koko maassa alustavasti 12,7

Äänestäjät ovat valinneet Lempäälän seurakunnan uudet päättäjät. Varsinainen vaalipäivä oli sunnuntaina 20. marraskuuta. Lempäälän seurakunnassa valittiin 27 jäsentä kirkkovaltuustoon nelivuotiskaudeksi 2023–2026. Vaalilautakunta vahvisti vaalin tuloksen jo sunnuntaina 20. marraskuuta.

Ehdokkaista eniten ääniä, yhteensä 124, sai liikunnanohjaaja Paula Eloranta Keskustalaisen seurakuntaväen listalta. Hän sai eniten ääniä myös edellisissä, vuoden 2018 seurakuntavaaleissa. Toiseksi eniten ääniä, 89, sai koulukuraattori Heidi Salonen Seurakuntaväen listalta. Kolmanneksi kiri tuotepäällikkö Jukka Haho Kristillisten perusarvojen listalta 83:lla äänellä.

Vaaleissa oli 12 792 äänioikeutettua. Äänimääräksi kirjattiin 1826 ja äänestysprosentiksi 14,3. Koko maan alustava äänestysprosentti on 12,7 ja Tampereen hiippakunnan 12,6.

Lempäälässä äänesti 52 nuorta 16–17-vuotiasta. Heidän äänestysprosenttinsa oli 7,4. Koko maan vastaava osuus oli 6,9 prosenttia. Edellisissä vaaleissa Lempäälässä äänesti 81 nuorta.

Edellisiin vaaleihin verrattuna äänestysinto laski Lempäälässä 2,1 prosenttiyksikköä. Vuoden 2018 vaaleissa ääniä annettiin 2042 ja äänestysprosentti oli 16,4.

Uutta näissä vaaleissa oli ennakkoäänestämisen suosio. Ennakkoon annettiin enemmän ääniä kuin varsinaisena vaalipäivänä. Ennakkoääniä oli 1018 ja vaalipäivän ääniä 808, ennakkoäänten osuus oli 55 prosenttia kaikista äänistä.

Ei merkittävää muutosta ryhmien voimasuhteisiin

Lempäälän kirkkovaltuustossa on 27 paikkaa. Vaalit eivät muuttaneet ryhmien voimasuhteita ratkaisevalla tavalla. Uutena valitsijayhdistyksenä vaaleissa mukana ollut Perusseurakuntalaiset ei saanut edustajaansa kirkkovaltuustoon.

Keskustalainen seurakuntaväki sai yhden lisäpaikan. Myös Lempäälän demarien ja vasemmistoliiton ryhmä sai uuden valtuutetun. Kokoomus sekä  poliittisesti riippumaton seurakuntaväki menettivät vaaleissa kumpikin yhden paikan. Vanhoillislestadiolaistaustaisen Kristillisten perusarvojen kannatus säilyi ennallaan.

Ryhmien valtuustopaikkojen lukumäärät ovat seuraavat (suluissa nykyinen kirkkovaltuusto):

• Keskustalainen seurakuntaväki 5 (4)
  • Kristilliset perusarvot 4 (4)
  • Kokoomus – yhdessä seurakunnassa 5 (6)
  • Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto 4 (3)
  • Perusseurakuntalaiset -
  • Seurakuntaväki 9 (10)

11 uutta kirkkovaltuustoon

Millainen uudesta, tammikuussa 2023 työnsä aloittavasta kirkkovaltuustosta on tulossa? Se uusiutuu, sillä valituista uusia on 11. Siinä on myös miesenemmistö, sillä miehiä on 15 ja naisia 12. Eri ryhmissä miehet painottuvat muita enemmän Seurakuntaväessä ja Kristillisissä perusarvoissa. Demarien ja vasemmistoliiton ryhmässä on taas pelkästään naisia.

Uuden kirkkovaltuuston keski-ikä on 58 vuotta. Nuorin jäsenistä on 41 ja vanhin 74. Kaikkien ehdolla olleiden keski-ikä oli 56. Ehdokkaista nuorin oli 18 ja vanhin 74-vuotias.

Vaalien tulos eli kirkkovaltuuston jäsenet 2023-2026 äänimäärineen vertauslukujensa mukaisessa järjestyksessä:

Heidi Salonen 89 (Seurakuntaväki)
Paula Eloranta 124 (Keskustalainen seurakuntaväki)
Kari Tolonen 49 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)
Maria Päivänen 50 (Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto)
Asko Ojakoski 72 (Seurakuntaväki)
Jukka Haho 83, uusi (Kristilliset perusarvot)
Teemu Lämsä 55, uusi (Seurakuntaväki)
Tuukka Liuha 47, uusi (Keskustalainen seurakuntaväki)
Tarja Lehtiö 41 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)
Hanna Kairimo 44, uusi (Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto)
Mikko Vesamäki 38 (Seurakuntaväki)
Leila Koivisto 42 (Kristilliset perusarvot)
Keijo Kantonen 34, uusi (Seurakuntaväki)
Mikko Kärki 40 (Keskustalainen seurakuntaväki)
Asko Siivola 38 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)
Hannele Lehikoinen 35 (Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto)
Timo Viitanen 33 (Seurakuntaväki)
Markku Sivula 37, uusi (Kristilliset perusarvot)
Elina Syri 31, uusi (Seurakuntaväki)
Juha Ruuna 34 (Keskustalainen seurakuntaväki)
Tuija Seppänen 38 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)
Niina Selin 30, uusi (Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto)
Terhi Palvanen 29 (Seurakuntaväki)
Markku Oikarainen 36, uusi (Kristilliset perusarvot)
Riitta Mäkinen 27, uusi (Keskustalainen seurakuntaväki)
Veikko Kuumola 32 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)
Pertti Järventausta 27, uusi (Seurakuntaväki)

Varalla (viisi ensimmäistä):
Tuula Petäkoski-Hult 29 (Lempäälän demarit ja vasemmistoliitto)
Kari Koppanen 25 (Seurakuntaväki)
Esko Ruottunen 22 (Perusseurakuntalaiset)
Hanna Karojärvi 25 (Keskustalainen seurakuntaväki)
Markku Nieminen 26 (Kokoomus – yhdessä seurakunnassa)

Uusi kirkkovaltuusto ryhmittäin:

Timo Viitanen

Lisätietoja:

seurakuntavaalit.fi/tulokset

Tietoja täydennetty 21.11.2022. Lisätty tuoreita valtakunnallisia tietoja sekä tarkempia tietoja uudesta valtuustosta.

Sun Nov 20 23:53:00 EET 2022