Lotta Marie vie viululla Irlantiin - 40 Shades of Green -konsertti kirkossa 29.10.

Lotta Marie poseeraa sinisessä iltapuvussa ja viulu kädessä vihreässä maisemassa järven rannalla, taustalla...

Irlantilaisen musiikin konsertissa Lotta Marie (kuvassa) esiintyy yhdessä Samuli Jokisen kanssa. Kuva: Lotta Virkkunen.

Koe irlantilaisen taide- ja perinnemusiikin syvät kansallisromanttiset tunnelmat Pyhän Birgitan kirkossa Lempäälässä!

Vihreiltä niityiltä ja meren piiskaamilta jyrkänteiltä soivat kaiut salonkeihin, joissa klassiset säveltäjät ovat ammentaneet inspiraatiota Irlannin musiikista ja luonnosta.

Konsertti on Lempäälän Pyhän Birgitan kirkosas sunnuntaina 29. lokakuuta kello 18. Siihen on vapaa pääsy. Myös oghjelma on ilmainen. Tapahtuman järjestävät Lempäälän kunnan kulttuuripalvelut ja Lempäälän seurakunta.

Esiintyjinä konsertissa Lotta Marie (Lotta Virkkunen), viulu ja Samuli Jokinen, piano ja harmonikka.

Konsertin vaihtelevassa ohjelmistossa kuullaan esimerkiksi sooloviuluteos Irish Suite (Ryan Molloy 2015), joka pohjautuu Bachin ranskalaisiin sarjoihin ja hyödyntää irlantilaista perinnemusiikkia. Fritz Kreislerin sovittamat Molly On The Shore, Last Rose Of Summer ja Danny Boy ovat myös mukana. Modernina lisänä kuullaan teoksia Micheail O Suillebhanilta, Francis Larchetilta ja Michael McGlynnilta. Irlantilaiseen perinteeseen kuuluva improvisointi tuo oman lisänsä konsertin ohjelmaan.

Lotta Marien ja Jokisen improvisaatiotaito näyttäytyy mestarillisena. Jokaisesta konsertista muotoutuu ainutlaatuinen hetki, kun yksinkertainen irlantilainen kansansävelmä saa uuden elämän improvisoituna kapriisina, sonaattina tai konserttona.

Lisäksi Lotta Marie kertoo tarinoita teoksista ja niihin liittyvistä tapahtumista, tuoden konserttiin elävyyttä ja rikkoen klassisen musiikin jäykkää protokollaa.

Kaipaatko kaveria konserttiin? Tilaa maksuton kulttuuriluotsi (palvelu tarjolla rajoitetusti). Ota yhteys Lempäälän kunnan kulttuuripäällikkö Kiti Mäkiseen: kiti.makinen@lempaala.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, 040 3511 786

Teksti: Lempäälän kunnan tapahtumakalenteri
Kuva: Lotta Virkkunen