Pyhäinpäivä Lempäälässä 4. marraskuuta

Pyhäinpäivän symbolikuva hämärältä hautausmaalta, jossa edessä enkelipatsas katsoo ylös sylissään kynttiläl...

Kuva: Aarne Ormio, Kirkon kuvapankki.

Vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä on vanha kristillinen juhla. Kirkon perinteen mukaan pyhäinpäivänä muistetaan kuolleita läheisiä ja kaikkia kristikunnan marttyyreja eli uskonsa vuoksi kuolleita.

Tänä vuonna pyhäinpäivä on lauantaina 4. marraskuuta. Kirkoissa se on ollut viime vuosina neljänneksi tai viidenneksi suosituin kirkkopyhä. Seurakunta kutsuu lempääläläisiä viettämään päivää yhdessä.

Sytytä kynttilä läheisen muistoiksi

Läheistään voi muistaa viemällä haudalle kynttilän, seppeleen tai kukkia.

Toiselle paikkakunnalle haudattujen muistamiseksi on muistokivet Lempäälän kirkkohautausmaalla Pyhän Birgitan kirkon vieressä (Kirkkopolku 1) ja Ristimäen hautausmaalla kappelia vastapäätä (Sotavallantie 86).

Ristimäessä on myös Tyhjän sylin muistokivi, joka on suunnattu lasta kaipaaville: lapsettomuudesta kärsiville, abortin kokeneille ja lapsensa menettäneille.

Ristimäessä kuumaa mehua ja pappi paikalla

Ristimäen hautausmaalla asukasyhdistys tarjoaa kuumaa mehua pyhäinpäivänä kello 14–17. Samaan aikaan hautausmaalla on tavattavissa myös Manta-pappi eli seurakuntapastori Manta Jutila syvällisempää tai kevyempää keskustelua varten.

Kirkossa kamarikuoron konsertti ja kynttiläkirkko

Pyhän Birgitan kirkossa on perinteinen kynttiläkirkko lauantaina 4. marraskuuta kello 16–18. Tilaisuudessa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilä jokaisen muistoksi.

Ennen kynttiläkirkkoa kamarikuoro Pyhän Birgitan Laulajat esiintyvät kello 15 alkaen.

Myös Kirkkohautausmaalla pappi paikalla

Kirkkohautausmaalla Henri-pappi eli kappalainen Henri Karvinen on tavattavissa kello 14-15.30.

Satamassa Sami Aspin konsertti jo 3.11.

Rauhoittumisen pyhäinpäivään voi aloittaa Lempäälässä jo pyhäinpäivän aattona, perjantaina 3. marraskuuta. Kello 18.30 konsertoi Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa Sami Aspin konsertti ”Ettei tarvitse pelätä”. Konserttiin on vapaa pääsy.

Tamperelainen muusikko, kitaristi Sami Asp on tehnyt pitkään läheistä yhteistyötä Pekka Simojoen kanssa. Oman soololevyn, ”Rikkoa ja rakastaa”, hän julkaisi vuonna 2020.

Pyhäinpäivän vietto Lempäälässä

Pyhäinpäivän aattona 3.11.

Pe 3.11. kello 18.30 Sami Aspin konsertti ”Ettei tarvitse pelätä” Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa (Pitkäahteentie 14). Sataman pappi Janne Tervonen isännöi. Iltatee ja -kahvit. Vapaa pääsy.

Pyhäinpäivänä 4.11.

La 4.11. kello 14–17 pappi paikalla ja asukasyhdistyksen tarjoamaa kuumaa mehua Ristimäen hautausmaalla (Sotavallantie 89).

La 4.11. kello 14–15.30 pappi paikalla keskustelua varten Kirkkohautausmaalla.

La 4.11. kello 15 kamarikuoro Pyhän Birgitan Laulajien konsertti Pyhän Birgitan kirkossa, joht. Olli-Taavetti Kankkunen, uruissa Pietari Korhonen. Vapaa pääsy.

La 4.11. kello 16 pyhäinpäivän kynttiläkirkko Pyhän Birgitan kirkossa, mukana kappalainen Henri Karvinen, kanttori Pietari Korhonen ja muusikko Eeva Leijo, sello. Kirkossa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen.

2023-10-19 11:27:00.0