Lahjoituksena saatu taulu muistuttaa rovasti Toivo Hannulasta

Ilari Valanne ja Matti Vehviläinen seurakunnalle lahjoitetun taulun äärellä.

Ilari Valanne lahjoitti seurakunnalle rovasti Toivo Hannulalle kuuluneen taulun. Kirkkoherra Matti Vehviläinen vastaanotti.

Seurakunnassa vietettiin pienimuotoinen juhlatilaisuus tiistaina 31.10., kun hämeenlinnalainen Ilari Valanne vaimonsa kanssa lahjoitti Einar Lagerstamin vuonna 1921 maalaaman taulun Lempäälän seurakunnalle.

Taulu on alun perin kuulunut Lempäälän seurakunnan pitkäaikaiselle kirkkoherralle, rovasti Toivo Hannulalle, joka on Ilari Valanteen isoisäpuoli. Valanne iloitsee siitä, että näin taulu palaa kotiin Lempäälän seurakuntaan. Kahvihetkessä tutkittiin vanhoja lehtileikkeitä ja kuultiin riemastuttavia muistoja lapsuuden kesistä Lempäälän Vanhassa Pappilassa. Taulun vastaanottanut kirkkoherra Matti Vehviläinen kiittää arvokkaasta lahjasta ja lupaa etsiä taululle arvoisensa paikan seurakunnan toimitilojen seinältä.

Toivo Hannula syntyi 29.3.1891 Oniipassa Etelä-Afrikassa. Hänen isänsä oli tunnettu lähetyssaarnaaja Frans Hannula, joka toiminnallaan herätti suurta lähetysharrastusta vuosisadan vaihteessa Vesilahden ja Lempäälän seurakunnissa. Lapsuudenkodistaan Hannula sai koko elämänsä ajan kestäneen lähetysharrastuksen.

Kun nuori Hannula saapui kappalaiseksi Lempäälään vuonna 1918, ei vapaaehtoista kirkollista toimintaa ollut paljoakaan. Hannula ryhtyi innolla toimeen seurakuntatalon rakentamista varten. Vuosina 1918-1921, jolloin hän toimi kappalaisena, hän perusti nuorisotoimintaa varten Nuorten kristillisen yhdistyksen NKY, joka toimi nimensä mukaan nuorten parissa. Muuten aika oli levotonta. Olihan vapaussota juuri käyty, ja se oli jättänyt jälkeensä paljon haavoja ja katkeruutta. Vaikeassa tilanteessa Hannula osoitti toimillaan suurta sielunhoidollista viisautta.

Lempäälästä Hannula muutti kansanopiston johtajaksi ensin Paimioon ja sitten Turkuun. Lempäälään hän palasi kirkkoherraksi vuonna 1930. Leskeksi jäätyään hän oli solminut uuden avioliiton Thyra Valanteen kanssa.

Toivo Hannula oli arvostettu ja rakastettu kirkonmies. Hän suoritti työnsä ja tehtävänsä tunnontarkasti. Kristillisten piirien ulkopuolella häntä saatettiin välillä pitää jyrkkänäkin, mutta hän piti kiinni kristinuskon ydinsanomasta, sellaisena kuin oli itselleen omaksunut.

Kun Hannula jäi eläkkeelle vuonna 1959, oli seurakuntalaisten kiitos suoritetusta elämäntyöstä vilpitön. Lehtileike vuodelta 1959 kertoo näin: ”Erojaisjuhlaa vietettiin sunnuntaina Lempäälän kirkossa. Rovasti Toivo Hannula, joka 33 vuotta on toiminut seurakunnan kirkkoherrana, siirtyy eläkkeelle ja piti eilen lähtösaarnan Lempäälän kirkossa. Tilaisuutta varten kaunistetussa temppelissä oli läsnä ainakin 2000 seurakuntalaista. Kuvassamme pidetty kirkkoherra yhdessä puolisonsa kanssa poistuu kirkosta seurakuntalaisten kunniakujaa pitkin”.

Lähteet:

-Rakkauden ja kiitoksen päivä Lempäälässä. Lempäälän-Vesilahden-Tottijärven Sanomat 2.10.1959.

-Yli 30 vuotta Lempäälän sielunpaimenena. Rovasti Toivo Hannulan syntymästä sata vuotta. Lempäälän-Vesilahden Sanomat 28.3.1993.

2023-10-31 15:13:00.0