Info kirkonmäen ja Lempoisten seurakuntatalon kehittämisestä su 3.12.

Seurakuntatalo lumikasan takana

Lempoisten seurakuntatalon siipi lumisessa maisemassa

Kiinteistösuunnitelman mukaisesti seurakunnan tarkoituksena on toteuttaa uudistetut toimitilat nykyisen Lempoisten seurakuntatalon tontille. Seurakunnan Rohkeasti kiinni Elämässä -strategiaan sisältyy myös tavoite Pyhän Birgitan kirkon tilojen aiempaa moninaisemmasta käytöstä.

Lempoisten seurakuntatalossa esiintyy tehtyjen tutkimusten, rakennuksen iän ja työntekijöiden havaintojen perusteella laajoja peruskorjaustarpeita. Lisäksi rakennus ei täysin vastaa nykyistä käyttötarvetta, eikä tiloja koeta kovinkaan muuntojoustaviksi.

Jotta Kirkonmäen tilat vastaisivat seurakunnan tarpeeseen myös jatkossa, on seurakunta tilannut skenaarioselvityksen siitä, kuinka aluetta voitaisiin kehittää Lempoisten seurakuntatalon ja mahdollisesti myös kirkon osalta.

Skenaarioselvityksen toteutti FinProma Oy, joka on erikoistunut erityisesti julkisyhteisöjen strategiseen kiinteistöjohtamiseen ja kiinteistömassan kokonaisvaltaiseen hallintaan. Selvityksessä on kartoitettu seurakuntatalon nykytilanne kunnon ja toimivuuden kannalta sekä tehty vaihtoehtoisia ehdotuksia toimitilatarpeiden ratkaisemiseksi.

Klikkaa ja lue lisää selvityksestä tämän linkin takaa! Sen voi myös ladata pdf-muodossa.

60-vuotias rakennus

Lempoisten seurakuntatalo sijaitsee Lempäälän kirkon vieressä osoitteessa Kirkkopolku 1. Rakennus on valmistunut alun perin 1963 ja sen on suunnitellut arkkitehti Erkko Virkkunen. Rakennus on kaksikerroksinen ja rakennettu osittain rinteeseen, siihen on tehty Arkkitehtitoimisto Mikko Suominen Oy:n laatiman rakennushistoriaselvityksen mukaan tilamuutoksia vuosina 1985, 1991 ja 1992 sekä peruskorjaus seurakuntasalisiipeen 1993–1994. Vuoden 1992 yhteydessä on tehty ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmien remontointia.

Seurakuntatalo on huonokuntoinen, eivätkä tilat vastaa seurakunnan toiminnan nykytarpeita. Tilat eivät ole tehokkaita, rakennuksessa on paljon sokkeloista käytävätilaa eivätkä tilat ole kovinkaan muuntojoustavia. Tällä hetkellä ainoastaan seurakuntasalit ja partiokolo ovat käytössä, seurakuntatoimisto ja lasten kerhotilat on siirretty Lempäälä-taloon.

Kuntotutkimuksia ja -selvityksiä

Rakennukseen on tehty paljon kuntotutkimuksia ja -selvityksiä. Ramboll Finland Oy on tehnyt vuonna 2017 kohteelle rakenne- ja kosteusteknisen kuntoarvion. Taustalla kuntoarvion tekemiseen on ollut työntekijöiden oireilu sisäilman laatuun. Lisäksi kohteessa on havaittu kosteudesta aiheutuneita ongelmia muun muassa alapohjassa ja parvekerakenteissa, joita on osittain korjattu paikallisesti.

Skenaarioselvitystä esiteltiin heti tuoreeltaan 3.10. Lempäälän seurakunnan kirkkovaltuutetuille pidetyssä talousseminaarissa Kuljun Majakassa. Kirkkoneuvosto keskusteli selvityksestä 24.10.

Viisi ratkaisuvaihtoehtoa

Selvityksessä on esitelty viisi erilaista ratkaisuvaihtoehtoa:

1. seurakuntatalon laaja peruskorjaus, 2a. seurakuntasalisiiven peruskorjaus ja virastosiiven purkaminen, 2b. seurakuntasalisiiven peruskorjaus, virastosiiven purkaminen ja kirkkotilan hyödyntäminen, 3a. laajempi uudisrakennus ja 3b. kirkkoa ja seurakunnan muita tiloja maksimaalisesti hyödyntävä suppeampi uudisrakennus.

Kirkkotilojen osalta on laadittu oma perusteellinen selvitys Kirkkotila Oy:n Mika K.T. Pajusen toimesta.

Skenaarioselvityksessä viitataan tähän tammikuussa 2024 valmistuvaan selvitykseen. Lisäksi seurakunta on hahmotellut hautausmaan toimintaa tukevan huoltorakennuksen rakentamista yhteistyössä Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy:n kanssa vuoden 2021 aikana.

Suunnittelu on hankesuunnitteluasteella, eikä tilojen rakentamisesta ole vielä päätetty. On kuitenkin tunnistettu, että huoltorakennuksen rakentaminen muodossa tai toisessa on välttämätöntä ja sen sijaintipaikaksi on kaavailtu hautausmaan ulkopuolista aluetta Sirvalahdentien eteläpuolella.

Avoin info- ja keskustelutilaisuus 3. joulukuuta

Tilaratkaisujen suunnittelu jatkuu seurakunnan luottamuselimissä. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina 3.12. juhlamessun ja kirkkokahvien jälkeen jälkeen on kaikille kiinnostuneille avoin infotilaisuus Lempoisten seurakuntatalossa.

Ohjelma:

12.30 Kirkonmäen kehittäminen - mitä ja miksi?, kirkkoherra Matti Vehviläinen
12.45 Skenaarioselvitys ja Lempoisten seurakuntatalon tulevaisuus, Aleksi Riuttala ja Lauri Tuohimaa, FinProma Oy
13.00 Pyhän Birgitan kirkon monimuotoinen käyttö, Mika K.T. Pajunen, Kirkkotila Oy
13.15 Keskustan kehittäminen ja Tampereentien länsipuolen kaavoitus, suunnittelupäällikkö Timo Nevala, Lempäälän kunta
13.25 Päätöksenteon seuraavat vaiheet, talousjohtaja Kati Nieminen
13.35 Keskustelua, kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Kari Tolonen
13.55 Tilaisuuden päätös, kirkkoherra Matti Vehviläinen

Lämpimästi tervetuloa!

Klikkaa ja katso tästä info- ja keskustelutilaisuuden tiedot seurakunnan netin taphtumakalenterista.

2023-12-01 14:20:00.0