Vuoden 2024 talousarvio ylijäämäinen

Kirkkovaltuuston toimihenkilöt - kolme nuorehkoa hymyilevää naista - yhteiskuvassa pienen pöydän ympärillä.

Kirkkovaltuuston toimihenkilöt yhteiskuvassa: varapuheenjohtaja Paula Eloranta (vas.), puheenjohtaja Heidi Salonen ja sihteeri, talousjohtaja Kati Nieminen (oik.).

Lempäälän seurakunnan ensi vuoden talousarvio on 263 538 euroa ylijäämäinen eli arvioidut tulot ovat suuremmat kuin arvioidut menot. Asiaa omalta osaltaan valmistellut kirkkoneuvosto on jo hyväksynyt ehdotuksen 5. joulukuuta.

Seurakunnan kirkkovaltuusto käsittelee 19. joulukuuta ensi vuoden 2024 talousarvioehdotuksen sekä kahden seuraavan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman 2025–2026. Kirkkovaltuusto on seurakunnan yli päättävä elin. Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa kello 18 alkava kokous on avoin kaikille kiinnostuneille. Sataman osoite on Pitkäahteentie 14.

– Ensi vuodelle arvioidut tulot riittävät hyvin toimintaan sekä suunnitelman mukaisten poistojen tekemiseen, selvittää seurakunnan talousjohtaja Kati Nieminen.

Ensi vuodelle suunnitellut investoinnit mukailevat kuluvan vuoden tasoa.
– Toteutuessaan merkittävin investointi olisi Lempoisten seurakuntatalo, kaikkiaan 640 000 euroa.
– Vaikka tulorahoitus riittäisikin varsinaiseen toimintaan, ovat tulevat investoinnit suuria. Siksi rahoituslaskelmassa rahavarojen muutos on negatiivinen, Nieminen toteaa.

Kirkollisverotuloja 4,7 miljoonaa euroa

Seurakunnan tuloissa talousarvion perustana ovat jäsenten verotulot. Tuloveroprosentti on ensi vuonna – viime vuosien tapaan – 1,45. Sen mukaisesti kirkollisverotuloja kertyisi arviolta 4,7 miljoonaa euroa, yli 80 prosenttia kaikista seurakunnan tuloista.

Verotulon lopullinen euromäärä selviää kuitenkin vasta vuoden päätyttyä. Kertymään vaikuttavat talouden yleinen kehitys, seurakunnan jäsenmäärä sekä jäsenten ansiotulon määrä.

Viimeisimmän tiedon mukaan Lempäälän seurakuntaan kuului tämän vuoden marraskuussa 17 198 jäsentä, joista lapsia ja nuoria (0–17 v) oli kolmannes, 32,5 prosenttia. Vuoden 2022 lopussa seurakuntaan kuului 70 prosenttia kaikista Lempäälän kunnan asukkaista. Vuosina 2020–2022 jäsenmäärä on ollut kasvusuunnassa.

Tulojen puolella valtionrahoituksen määräksi on vahvistettu 523 000 euroa. Tulopuolta vahvistaa myös tulevalle vuodelle suunnitellut puunmyyntituotot.

Valtio maksaa vuosittain kaikille seurakunnille korvausta hautausmaiden, väestörekisterin ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten, kuten kirkkojen, ylläpitämisestä.

Henkilöstökulut isoin menoerä – toimintakulut hyvällä tasolla

Ensi vuoden talousarvioehdotuksessa toimintakulujen määrä on 4 779 424 euroa.

Talousarvion valmistelussa tavoitteena oli säilyttää edellisten vuosien taso.
– Siinä onnistuimme hyvin, talousjohtaja sanoo.
– Toimintakulut kasvoivat vuoden 2023 talousarvioon nähden vain 1,6 prosenttia. Kehitys on meillä todella maltillista.

Henkilöstökulut ovat seurakunnan suurin yksittäinen menoerä. Vuoden 2024 talousarviossa palkkojen ja muiden henkilöstökulujen määräksi on arvioitu 2 646 456 euroa.

Verrattuna tämän vuoden talousarvioon henkilöstökulut nousevat ensi vuonna noin 3,8 prosenttia.
– Yleiskorotukset nostavat palkkakuluja, Kati Nieminen sanoo.

Seurakunnassa on tällä hetkellä noin 50 työntekijää. Lisäksi vuoden mittaan palkataan noin 20 määräaikaista työntekijää sesonkityöhön hautausmaille ja nuorisotyöhön sekä kymmeniä isosia lyhytaikaiseksi leiriavuksi.

Investointihankkeet talousarviovuodelle ovat 785 380 euroa. Investoinneissa on varattu määräraha muun muassa Tervajärven leirikeskuksen majoitushuoneiden perusparannukseen (15 000 e), Vanhan pappilan vesikaton puhdistukseen ja maalaukseen (25 000 e), kirkon ulkovalaistuksen uusintaan (30 000 e) ja Lempoisten seurakuntatalon suunnitteluun ja rakennuttamiseen (640 000 e).

Uutena toiminnassa hengellinen ohjaus

Tuleva vuosi on seurakunnan nykyisen strategian neljäs toimintavuosi. Seurakunta jatkaa toiminnan kehittämistä painottaen evankeliumin levittämistä luovasti, uudistamalla toimintakulttuuria ja vapaaehtoisten osallisuutta sekä painottaen toimintaa läpäisevinä teemoina lähetystyötä, kansainvälistä vastuuta ja ympäristöarvoja.

Kuljun seurakuntatalo Majakan toiminta päättyi vuoden 2023 lopussa. Ensi vuonna korostuu yhteisöllisyyden rakentaminen Sääksjärven seurakuntatalo Sataman ja kirkossa säännöllisesti olevien Majatalo-iltojen piirissä.

Uusia avauksia tulevat olemaan hengellinen ohjaus ja esimerkiksi vaeltavat messut. Seurakunta aikoo vahvistaa entisestään läsnäoloaan terveyskeskuksen vuodeosasatolla, palvelutaloissa ja laajemmin Lempäälän kunnan tapahtumissa.

Marita Miettinen ja Kati Nieminen

2023-12-18 09:37:00.0