Rakkautta syysilmassa Lempäälän Hääyössä

10102020. Lokakuista lauantaita merkitsevä numerosarja on tärkeä monille: neljälle rakastavaiselle, heidän läheisilleen, viisisataa vuotta vanhalle kivikirkolle ja koko Lempäälän seurakunnalle.

10. lokakuuta 2020 vietettiin Lempäälän historian ensimmäistä Hääyö-tapahtumaa.
- Kirkon yhteisen konseptin ideana on tarjota mahdollisuus päästä naimisin vaivattomasti ja ilman suuria kustannuksia. Hääyössä voi myös juhlistaa hääpäivää avioliiton vuosipäivän rukoushetkessä, kertoo vs. johtava kappalainen Manta Jutila.

Hän kokosi Lempäälässä tapahtuman, joka vuoden 2009 jälkeen on levinnyt Vantaan Pyhän Laurin kirkosta ympäri maan.
- Jatkoa on luvassa myös Pyhän Birgitan kirkossa jos vain kiinnostusta riittää.

Yksi pari sisään, toinen ulos

Pyhän Birgitan kirkossa vihittiin Hääyössä kaksi paria ja toiset kaksi juhlistivat vuosipäiväänsä. Tilaisuudet oli varattu etukäteen peräkkäisinä aikoina aina puolen tunnin välein.

Tasan kello 18 kaikki pyörähti käyntiin.

Ensimmäinen morsiuspari vetäytyi oman pappinsa kanssa seurakuntatalon puolelle keskustelemaan, kertomaan tarinansa ja järjestämään paperiasiat kuntoon.

Samaan aikaan mahdolliset kutsuvieraat kerääntyivät odottelemaan Pyhän Birgitan kirkon sivuovelle.

Kotvan kuluttua pappi puikahti seurakuntatalolta kirkkoon sakastin ovesta. Vieraat astuivat kirkkoon ja vihdoin jännittynyt juhlapari asteli seurakuntatalolta kirkon pääovelle.

Ovella odottanut suntio avasi oven. Pari sai astella alttarille valintansa mukaan urkujen kera tai ilman.

Ja samaan aikaan seurakuntatalon puolella toinen morsiuspari aloitti keskustelut oman pappinsa kanssa…

Koskettava hetki alttarilla

- Luulisi, että tiivis tahti söisi tunnelmaa. Mutta ei! Ilmassa oli jotain ihan poikkeuksellista. Tunnelma oli intiimi ja koskettava, kertoo vihkipappina ollut vs. seurakuntapastori Laura Suokas.

Jotain erityistä kokivat myös lempääläläiset Arja ja Harri Luuppala tulevan 35. hääpäivänsä kunniaksi.

- Rukoushetki alttarilla oli hämmästyttävän omannäköinen ja lämmin, he kertovat.
- Manta Jutila puhui henkilökohtaisesti juuri meille. Saimme kuulla myös toivomamme kappaleen, Juha Tapion ”Kaksi puuta”, ihastuttavana lauluesityksenä.

Vihkimisen ja rukoushetken jälkeen seurakunta tarjosi kaikille pariskunnille vihkikuvauksen ja kotiin viemiseksi vielä pienen hääkakun.

Toiveet toteutuivat

- Meille tämä on ollut valonpilkahdus keskellä syksyä, sanoo Arja Luuppala auringonkukista sidottu kimppu kädessään.
- Hääyön toteutus pimenevässä illassa, tuikkujen ja kynttilöiden lämmössä, on ollut juuri sellainen kuin toivoin.
- Nyt on hyvä lähteä juhlimaan vielä kotipiirissä.  Kirkkohetki on pysynyt toistaiseksi salaisuutena ja yllätyksenä lapsillemmekin, Luuppalat nauravat.

Teksti: Marita Miettinen
Kuvat: Sonja Meskanen