Päätös Kuljun vanhan seurakuntatalon tontin vuokraamisesta valmistellaan uudelleen

Yleiskuva puurakenteisesta vanhasta Kuljun seurakuntatalosta.

Seurakunta valmistelee laajemmin Kuljun vanhan seurakuntatalon tontin vuokrasopimusta Mediset Hoivarakentajat Oy:n kanssa. Vuokraaja kaavailee paikalle pientä lastenkotia alaikäisille lapsille.

Kirkkovaltuusto päätti siirtää päätöksen Kuljun vanhan seurakuntatalon tontin vuokraamisesta uudelleen valmisteluun. Tontin osoite on Seurakuntatalontie 12.

Valtuusto kokoontui 23. kesäkuuta Kuljun Majakassa. Kuulolla oli myös joukko asiasta kiinnostuneita ihmisiä.

Asiaa valmistellut kirkkoneuvosto päätti 8. kesäkuuta esittää valtuustolle, että Kuljun vanhan seurakuntatalon tontti vuokrattaisiin Mediset Hoivarakentajat Oy:lle 30 vuoden ajaksi. Tontin vuosivuokran suuruudeksi oli ajateltu 7500 euroa, joka on markkinahintainen taso. Seurakunta on jo aiemmin koettanut saada käytöstä poistunutta taloa myytyä tai vuokrattua ulkopuolisille.

Mediset Hoivarakentajat Oy on kaavaillut paikalle 14-paikkaista lastensuojeluyksikköä 7-17-vuotiaille lapsille.

Tarkastellaan vielä kunnan ja naapuruston kannalta

Kirkkovaltuuston keskiviikkoisessa kokouksessa kirkkovaltuutetut käyttivät monia puheenvuoroja. Niissä tuli esiin se, että kyseessä ei ole vain päätös vuokrasopimuksesta vaan asiaa olisi vielä tarpeen tarkastella laajemmin kunnan ja naapuruston kannalta.

Kokouksessa Veikko Kuumola teki lisävalmistelua koskevan esityksen, jota äänestyksessä kannatti 24 valtuutettua. Kaksi kirkkovaltuutettua, Mikko Kärki ja Mikko Vesamäki, oli sitä mieltä, että päätös olisi tehtävä samassa kokouksessa.

Vanhan seurakuntatalon ympäristön asukkaat ovat ilmaisseet monin tavoin, etteivät he kannata lastensuojeluyksikköä Kuljun vanhan seurakuntatalon paikalle.

Seurakunta kutsui alueen asukkaita koolle ja keskusteli asiasta 21. kesäkuuta. Kuljun vanhalla seurakuntatalolla pidettiin kesäseurat 22. kesäkuuta, jossa talon vaiheita muisteli noin 25 henkilöä.

Marita Miettinen

Kirkkovaltuuston pöytäkirja 23.6.2021 on saatavilla pdf-muodossa tämän linkin takaa.

Thu Jun 24 13:22:00 EEST 2021