Sukuselvitykset nyt entistä nopeammin

Sukuselvitysten saaminen Tampereen aluekeskusrekisteristä on keväällä selvästi nopeutunut. Toukokuussa keskimääräinen toimitusaika on ollut noin kolme viikkoa.

Sukuselvitystä tarvitaan useimmiten perunkirjoitukseen, joka on lain mukaan pidettävä kolmen kuukauden sisällä kuolemasta.

Teetti töitä

Tampereen aluekeskusrekisterin johtaja Kari Salonen kertoo, että jonojen purkamiseksi ovat aluekeskusrekisterin työntekijät talven ja kevään aikana huhkineet ylitöitä, ja välillä on tehty jopa kuusipäiväistä työviikkoa.

– Työntekijöitä on myös siirretty muista töistä sukuselvitysten kirjoittajiksi, ja Tampereelle on palkattu lisää työntekijöitä.

Sukuselvitysruuhkan purkaminen onkin Tampereella onnistunut niin hyvin, että tamperelaiset ovat pystyneet auttamaan myös Porin aluekeskusrekisteriä.

– Olen todella iloinen siitä, että jonot on saatu lyhenemään. Perunkirjoitukset ehditään hyvin pitää lain vaatiman määräajan puitteissa, kunhan sukuselvitys on tilattu ajoissa, kertoo Salonen.

Tampereen aluekeskusrekisteri on jäsenmäärältään Suomen suurin. Siihen kuuluu 37 seurakuntaa, joissa jäseniä on yhteensä yli 470 000.

Mittava uudistus

Sukuselvitysten ruuhkautuminen on ollut ongelmana lähes koko Suomessa viime vuoden keväästä lähtien. Tampereella ruuhkaisin vaihe osui vuoden 2021 elo-syyskuulle, jolloin sukuselvitystä saattoi joutua odottamaan pahimmillaan 8–9 viikkoa.

Ruuhkien taustalla on evankelis-luterilaisen kirkon mittava uudistus, jonka myötä kirkonkirjojen pito on vuosien 2018–2022 aikana siirtynyt seurakunnista aluekeskusrekistereille.

2022-06-06 13:45:00.0