Kirkollisvero säilyy ennallaan 1,45 prosentissa

Diakoni Sanna Tiainen tietokoneen ääressä vastaanottohuoneessa.

Seurakunnan auttamistyö eli diakonia on laajaa, ja kirkkovaltuusto lisäsi sen määrärahoja loppuvuotta varten. Diakoni Sanna Tiainen aloittaa vastaanottoa seurakunnan tiloissa Lempäälä-talossa.

Lempäälässä kirkollisvero säilyy ennallaan 1,45 prosentissa

Lempäälän seurakunnan jäsenten tuloveroprosentti eli puhekielellä kirkollisvero säilyy ennallaan 1,45 prosentissa vuonna 2023. Näin päätti 4. lokakuuta kokoontunut seurakunnan ylin päättävä elin eli kirkkovaltuusto. Taso on Lempäälässä pysynyt samana yli vuosikymmenen.

Tulovero on seurakunnan talouden perusta. Verotulot yhdessä valtion määrärahan kanssa ovat sen suurin tulonlähde. Viimeisimmän eli vuoden 2021 tilinpäätöksen mukaan verotuloja ja valtion määrärahaa oli tulopuolella 4 726 705 euroa. Seurakunnassa oli samana vuonna menoja 4 309 893 euroa.

Avustustyöhön lisärahaa 10 000 euroa

Seurakunnan auttamistyön eli diakonian raha-avustuksiin kirkkovaltuusto myönsi 10 000 euroa lisää varoja loppuvuodelle 2022. Talousarviossa avustuksin oli varattu tälle vuodelle 32 000 euroa. Tänä vuonna elinkustannukset ovat kuitenkin kohonneet rajusti muiden muassa inflaation ja sähkön hinnan nousun vuoksi.

Seurakunta avustaa ihmisiä hädässä eli silloin, kun yhteiskunta ei muuten tue heitä. Myönnetyn lisämäärärahan turvin diakonia jakaa myös jouluavustuksia vähävaraisille.

Puistolinnan myyntiä valmistellaan vielä

Kirkkovaltuusto päätti siirtää asialistalla olleen Puistolinnan kiinteistön myymisen takaisin kirkkoneuvoston valmisteltavaksi. Myyntiä on valmisteltu pidemmän aikaa, ja muuttuneen tilanteen vuoksi asia päätettiin palauttaa neuvoston käsittelyyn. Kiinteistö on tullut seurakunnan diakonialle eli auttamistyölle testamenttilahjoituksella.

- Kiinteistön myymisen jälkeen varat käytetään testamenttilahjoituksen tarkoittamalla tavalla diakonian hyväksi. Asiaa valvoo kirkkoneuvosto, talousjohtaja Kati Nieminen ja kirkkoherra Matti Vehviläinen täsmensivät kirkkovaltuuston kokouksessa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan hallintoa palvelevan uuden taloussäännön sekä vapautti Simo Koivusen esteellisyyden vuoksi vaalilautakunnan jäsenyydestä. Uudeksi jäseneksi lautakuntaan nousee varajäsen Pekka Mäenpää.

Teksti ja kuva: Marita Miettinen

2022-10-10 11:18:00.0