Yhteisöllinen pyhäinpäivä Lempäälässä

Pyhäinpäivä Sonja Meskanen-2 (1).jpg

Pyhäinpäivän kynttiläkirkossa sytytetään kynttilä jokaisen vuoden varrella kuolleen seurakuntalaisen muistolle. Kuva: Saskia Meskanen.

Vuoden pimeimpään aikaan vietettävä pyhäinpäivä on vanha kristillinen juhla. Kirkon perinteen mukaan pyhäinpäivänä muistetaan kuolleita läheisiä ja kaikkia kristikunnan marttyyreja eli uskonsa vuoksi kuolleita.

Tänä vuonna pyhäinpäivä on lauantaina 5. marraskuuta. Kirkoissa se on ollut viime vuosina neljänneksi tai viidenneksi suosituin kirkkopyhä. Seurakunta kutsuu lempääläläisiä viettämään päivää yhdessä.

Sytytä kynttilä läheisen muistoiksi

Läheistään voi muistaa viemällä haudalle kynttilän, seppeleen tai kukkia.

Toiselle paikkakunnalle haudattujen muistamiseksi on muistokivet Lempäälän kirkkohautausmaalla Pyhän Birgitan kirkon vieressä (Kirkkopolku 1) ja Ristimäen hautausmaalla kappelia vastapäätä (Sotavallantie 86). Ristimäessä on myös Tyhjän sylin muistokivi lapsensa menettäneille.

Ristimäen hautausmaan kappelissa päivystää pappi lauantaina 5. marraskuuta kello 12-16. Kirkkohautausmaalla pappi päivystää jo perjantaina 4. marraskuuta kello 16-20. Perjantaina kello 17 voi poiketa kirkkoon musiikkihetkeen.

Pyhän Birgitan kirkossa on perinteinen kynttiläkirkko lauantaina 5. marraskuuta kello 16. Tilaisuudessa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilä jokaisen muistoksi. Ennen kynttiläkirkkoa Pyhän Birgitan Laulajat esiintyvät kello 15 alkaen.

Ristimäen kappelissa levähdyspaikka ja valokuvanäyttely

Ristimäen hautausmaalla kävijöille on pyhäinpäivänä 5. marraskuuta kello 12-16 levähdyspaikka kappelissa. Ristimäen omakotiyhdistys tarjoaa glögiä ja pipareita.

Kappelissa on esillä lempääläläisen Kari Vähäniemen vaikuttava valokuvanäyttely ”Joutsenlaulu” joutsenperheen surusta. Esillä on se, mitä tapahtuu, kun poikanen menehtyy. 18 kuvan sarja on tallennettu viime kesänä Lempäälässä.

- Kun näin Karin ottamat kuvat, näin niissä inhimillisen surun. Luulen, että myös hautausmaalla vierailijat voivat samastua niihin ja saada näin lohtua, sanoo kanttori Kaisa Naukkarinen.

Näyttelyn lisäksi kappelissa on musiikkihetkiä ja muuta päivään sopivaa ohjelmaa. Musiikkia esittävät Heini ja Pekka Mäenpää, Hymnus-kuoro, Lempäälän lapsikuoro, Klaarat sekä puhallinkvartetti PAKK. Kello 13 on tarjolla urkumusiikkia ja Raamatun tekstejä ja kello 14 Klaarojen musiikkihetken yhteydessä Eeva Petäkoski lausuu runoja.

Pyhäinpäivän vietto Lempäälässä

Kynttiläkirkko

La 5.11. klo 16 pyhäinpäivän kynttiläkirkko Pyhän Birgitan kirkossa, mukana pastori Heikki Kärhä ja kanttori Pietari Korhonen. Ennen kynttiläkirkkoa avoin musiikkihetki klo 15. Kirkossa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen.

Muut tapahtumat

Keskiviikkona 2.11.

klo 17.30-19.30
Taskulampun valossa - perheiden ilta Ristimäen hautausmaalla (Sotavallantie 86)

Perjantaina 4.11.

Klo 16-20 pappi paikalla Kirkkohautausmaalla.

Klo 17-20 pyhäinpäivän musiikkia kirkossa. Kanttorit Sanna Pelvola, Pietari Korhonen ja Kaisa Naukkarinen esittävät pyhäinpäivän musiikkia yksin ja yhdessä.

Pyhäinpäivänä, lauantaina 5.11.

Klo 12-16 Kuvien, sävelten ja sanojen puhuttelussa – pyhäinpäivän non-stop-tapahtuma Ristimäen hautausmaan kappelissa (Sotavallantie 86)

• Klo 12 Kari Vähäniemen "Joutsenlaulu" -valokuvanäyttelyn avaus, sarja joutsenperheen surusta, sopii myös lapsille.
  • Musiikkihetket: Klo 12 Heini ja Pekka Mäenpää, klo 12.30 Hymnus, klo 13 Raamatun tekstejä ja urkumusiikkia, E. Korhonen, klo 13.30 Lempäälän lapsikuoro, klo 14 Klaarat, lausunta E. Petäkoski, klo 15 Puhallinkvartetti PAKK.
  • Kappelin aulassa Ristimäen omakotiyhdistys tarjoaa glögiä ja pipareita.
  • Pappi paikalla keskusteluja varten.

La 5.11. klo 15 Pyhän Birgitan Laulajajien konsertti Pyhän Birgitan kirkossa. Kuoroa johtaa Olli-Taavetti Kankkunen. Mukana kanttori Pietari Korhonen.

Pyhäinpäivän jälkeen

Ke 9.11. klo 17.30 Laulakaa surevien kanssa –tilaisuus Satamassa, mukana diakoniatyöntekijä Tom Haavisto ja kanttori Kaisa Naukkarinen.

2022-10-31 12:57:00.0