Uutta! Vanhemmuuden kuntokartoitus avaa näkemään oman vanhemmuuden vahvuudet

s.18-19 vanhemmuuden kuntokartoitus VARA.jpg

Perhetyönohjaaja Tiina Mäkinen ohjaa vanhemmuuden kuntokartoitukset.

Vanhemmuuden kuntokartoitus näyttää vahvuudet vanhempana

Kevään ensimmäinen kahden illaan mittainen vanhemmuuden kuntokartoitus on 17. ja 31.1 klo 17.30-19.30 Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa. Ilmoittaudu tammikuun kartoitukseen 11.1.2023 mennessä: tiina.a.makinen@evl.fi.

Isät ja äidit kasvavat vanhemmuuteen lapsiensa myötä. Perheen koko, lasten ikä, oma menneisyys ja sen hetkinen elämäntilanne muovaavat vanhemmuutta jatkuvasti.

– Vanhemmuus on luova, supertärkeä ja ihana vaihe elämässä, mutta samalla se voi olla vaikeaa, sillä kukaan ei ole täydellinen, sanoo Lempäälän seurakunnan perhetyönohjaaja Tiina Mäkinen.

Parisuhteen kuntokartoituksen pohjalta kehitetty vanhemmuuden kuntokartoitus on toimintamalli, jossa äidit ja isät voivat pysähtyä pohtimaan omaa vanhemmuuttaan. Mäkinen aloittaa tammikuussa ohjatut kartoitukset Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa.

– Kartoituksen sijaan voisin puhua myös peilistä, vanhemmuuden vahvuuksien peilistä. Perhearki voi olla niin kuormittavaa, että hyvälle itsessä sokeutuu. Lähtökohtani ohjaajana on tukea vanhemman vahvuuksia, hän sanoo.

Tuloksia ei tarvitse kertoa muille

Kuntokartoitus pohjautuu perheterapeutti Arja Seppäsen Kangasalan seurakunnassa luomaan malliin.

Käytännössä se on ohjattu kahden kerran ryhmätilanne, jossa kysymysten ja tehtävien avulla kukin ryhmän jäsen pysähtyy oman vanhemmuutensa äärelle. Paikalle voi tulla yksin, puolison tai ystävän kanssa.

Työskentelyä jäsentää yhdeksän teemaa, jotka ovat sitoutuminen, kehollisuus, tunteet, riidat, teot, sanat, luottamus, anteeksianto ja rakkaus.

– Painotan, että tehtävien tuloksia tai muita omaan vanhemmuuteen liittyviä löytöjä ei tarvitse avata muille.

– Näiden lisäksi puhumme myös kaikille vanhemmille tutusta huolen tunteesta ja sen kesyttämisestä.

Ohjaaja tukee ja näyttää suuntaa

Tiina Mäkinen aloitti Lempäälän seurakunnan perhetyönohjaajana elokuussa. Hän on koulutukseltaan kirkon nuorisotyönohjaaja, diakoni ja sosionomi. Työurallaan hän on ollut myös kunnallisella puolella.
– Vanhemmuus ja perheen ihmissuhteet ovat olleet työelämäni punainen lanka, hän sanoo.

Koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi häntä kannattelee tehtävässä elämänkokemus puolisona, kolmen aikuisen lapsen äitinä ja pienen lapsenlapsen mummina.

– Olen oppinut, että elämä on monin tavoin haurasta, mutta ei ole olemassa toivottomia tilanteita. Horisontti on aina näkyvissä. Ohjaajana toivon voivani olla näyttämässä suuntaa, mitä kohti voidaan mennä, hän tiivistää.

Kuntokartoitusten rinnalla käynnistyvät uudenlaiset toiminnalliset vanhemmuuden teemaillat. Ensimmäinen ilta on 18. tammikuuta Kuljun seurakuntatalo Majakassa. Sen aiheena ovat vanhemman ja lapsen suhdetta vahvistavat vuorovaikutus- ja viestintätaidot. Kevään ohjelmassa on tulossa muun muassa iltoja isyydestä ja äitien hyvinvoinnista.

Vanhemmuuden kuntokartoitus

• Voimavarakeskeinen, kahdesta illasta koostuva työskentely ryhmässä
  • Ohjaajana perhetyönohjaaja, sosionomi Tiina Mäkinen
  • Alaikäisten (n. 2–17-vuotiaiden) lasten vanhemmille
  • Sääksjärven seurakuntatalo Satamassa (Pitkäahteentie 14)
  • Kahden illan kokonaisuudet keväällä 2023: tammikuussa 17. ja 31.1., helmikuussa 14. ja 28.2., maaliskuussa 14.3. ja 28.3. ja huhtikuussa 11.4. ja 25.4., kaikki klo 17.30–19.30.
  • Ilmoittaudu tammikuun kartoitukseen 11.1.2023 mennessä: tiina.a.makinen@evl.fi.

Vanhemmuuden teemaillat

• Ensimmäinen vuorovaikutuksesta ja viestinnästä 18.1. klo 18-20 Kuljun seurakuntatalo Majakassa (Tampereentie 262, koulun rakennus).
  • Lisätietoja: perhetyönohjaaja Tiina Mäkinen ja diakoni Sanna Tiainen, sanna.tiainen@evl.fi.

Teksti ja kuva: Marita Miettinen

Tue Dec 27 12:50:00 EET 2022