Tuhkalla piirretty risti kutsuu matkalle

mine-shaft-g89da36666_1920.jpg

Kun vauva kastetaan, pappi tekee ristinmerkin hänen kasvojensa ja rinnan yllä. Kun vainaja siunataan hautajaisissa, arkun päälle tehdään hiekasta risti. Risti on siunauksen merkki.

Tuhkakeskiviikon iltamessussa risti piirretään tuhkalla seurakuntalaisen otsaan. Näin risti saattelee matkalle paaston kautta pääsiäisen iloon.

Kirkkoherra Matti Vehviläinen kokee paaston ajan ennen kaikkea matkana omaan sisimpään. Hän kutsuu mukaan Lempäälän kirkosta tuhkakeskiviikkona alkavalle matkalle.

Tuhka on Vanhassa testamentissa katumuksen merkki. Tuhkakeskiviikon messussa pappi ottaa sormeensa öljyn ja tuhkan seosta ja piirtää sillä ristin osallistujien otsaan. Siivilöidessään tuhkaa ja valmistaessaan kirkkoa iltamessua varten suntio Krista Lindqvist aloittaa oman laskeutumisensa paastonaikaan.

Katumus saattaa kuulostaa synkältä, eikö pitäisi keskittyä positiivisempiin asioihin, moni saattaa miettiä. Uskaltautuminen oman elämän ja sisimmän tutkiskeluun on kuitenkin puhdistavaa. Väärät valinnat, sydämen kovuus ja välinpitämättömyys ovat asioita, jotka ovat totta ja niitä on syytäkin katua. Rehellisyys itselle ja Jumalalle avaa polun myös armon ja anteeksiantamuksen kokemiseen. Risti on ennen kaikkea täydellisen rakkauden ja sovituksen merkki. Kristuksen tähden saan aloittaa alusta, pohdiskelee Matti Vehviläinen.

Tuhkakeskiviikon messu Lempäälän kirkossa keskiviikkona 22.2. klo 18. Mukana Matti Vehviläinen, Sanna Pelvola ja Krista Lindqvist.

2023-02-17 16:19:00.0