Seitsemän viikkoa ja 40 päivää pääsiäispaastoa

332128410_762719098526315_7536101204315623144_n.jpg

Paastokalenterin voi vaikka tulostaa seinälle osoitteesta https://evl.fi/paastokalenteri

Kirkkovuodessa pääsiäistä edeltää paastonaika, joka kestää seitsemän viikkoa ja noin 40 arkipäivää. Kristillisessä paastossa sunnuntait eivät ole paastopäiviä eli silloin lupa hiukan höllentää.

Paasto alkaa laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona, tuhkakeskiviikkona, joka on tänä vuonna 22. helmikuuta. Paastoa edeltää laskiaistiistain perinteinen merkkipäivä, laskiaistiistai, jonka herkkuja ovat laskiaispulla ja hernerokka. Matkan pää eli pääsiäissunnuntai on tänä vuonna 9. huhtikuuta.

Parannusta vaikka somen käytössä

Paaston ideana on luopua jostakin haitallisesta tavasta tai nautinnosta, jotta sen tilalle voisi versoa jotain uutta - kuten syvempää hengellisyyttä.

Perinteinen kristillinen paasto varsinkin katolisen ja ortodoksisen kirkon piirissä on merkinnyt luopumista lihasta ja maitotuotteista ja siirtymistä kala- ja kasvisruokavalioon.

Nykyään pääsiäisen alla ihmiset koettavat parantaa haitallisia käytös- tai ajattelutapoja esimerkiksi luopumalla epäterveellisestä ruuasta ja juomasta, kuluttamisesta tai sosiaalisen median käytöstä.

Ekopaaston avulla arki hiljentyy

Luterilaisen kirkon piirissä Ekopaasto kannustaa ympäristöystävälliseen elämänmuutokseen. Seitsemän viikkoa kestävän Ekopaaston aikana voi kokeilla elämäntavan muutoksia, oman arjen hiljentämistä ja kohtuullistamista. Ekopaaston yhteistyökumppaneina ovat Martat ja Suomen ympäristökeskus SYKE.

Klikkaa ja lue vinkkejä paaston matkalle:

2023-02-21 14:06:00.0