Hiljenny pääsiäiseen ortodoksisen Krysostomosin Paastokonsertissa

Ylhäältä otettu kuva kuorosta, keskellä kuoron johtaja Mikko Sidoroff.

Lempääläläiset saavat pääsiäisen alla todella hienon musiikkivieraan.

Palmusunnuntain alla, lauantaina 1. huhtikuuta Pyhän Birgitan kirkossa esiintyy ortodoksinen kamarikuoro Krysostomos Paastokonsertissa.

Kreikankielinen nimi Krysostomos merkitsee suoraan käännettynä ”kultasuuta”. Vuonna 2003 perustettua ja valtakunnallisesti toimivaa sekakuoroa pidetään yhtenä Suomen tasokkaimmista ortodoksisista kuoroista. Kolmeakymmentä laulajaa johtaa kuoron perustaja Mikko Sidoroff.

Lempäälän konsertti aloittaa kuoron 20-vuotisjuhlavuoden konserttisarjan. Paastokonsertin ohjelmisto on korkeatasoinen. Kuoro esittää ensimmäisen kerran säveltäjä Henri Sokan uuden teoksen ”Syntinen nainen”. Lisäksi kuoro esittää Mikko Sidoroffin kymmenen vuotta sitten kantaesitetyn teoksen ”Suuri paasto”.

Molemmat teokset henkivät kuoron pyrkimystä edistää uuden ortodoksisen musiikin tunnettuutta.

Syntinen nainen -teos kertoo Maria Magdalenasta

Lempäälässä ensimmäisen kerran kuultava ”Syntinen nainen” kertoo Maria Magdalenasta, joka voiteli Jeesuksen jalat ennen hänen ristinkuolemaansa. Henri Sokan sävelkieltä kuvataan tummasävyiseksi, pelkistetyksi ja puhuttelevaksi.

Teoksen teksti on munkki Damaskinoksen eli Jaakko Olkinuoran tekemä uusi käännös vanhasta pyhän Romanos Melodoksen runosta.

Baritonisolistina debytoi Juhani Viskari kuoron omista riveistä.

Kamarikuoro Krysostomoksen Paastokonsertti la 1.4. kello 19 Pyhän Birgitan kirkossa. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €.

Lue lisää kamarikuoro Krysostomosista tämän linkin takaa.

Kuva: Sonja Joutvuo

2023-03-14 14:51:00.0