Kansallinen veteraanipäivä – arvojuhla Lempäälässä 27. huhtikuuta

Lempäälän sankarihautausmaa, jossa ristin muotoisen muistomerkin vieressä lippusalko, jossa liehuu Suomen l...

Lempäälän veteraani- ja reserviläisjärjestöt tekevät kansallisena veteraanipäivänä eli torstaina 27. huhtikuuta kunniakäynnin sankarihaudoille. Seppeltenlaskutilaisuus alkaa kello 13. Sankarihautausmaa sijaitsee Kirkkohautausmaalla Pyhän Birgitan kirkon läheisyydessä.

Lempäälän sotaveteraanit ry, reserviläisjärjestöt sekä Lempäälän kunta ja seurakunta päättivät alkuvuodesta, että kansallisen veteraanipäivän tärkeyttä korostetaan järjestämällä 27. huhtikuuta kutsuvierastilaisuus sotiemme veteraaneille, sotainvalideille ja sotainvalidien ja sotaveteraanien leskille sekä lotille, pikkulotille ja sotilaspojille.

Lempäälän kouluilla on käytettävissään viime vuonna tuotettu materiaalipaketti, joka sisältää videoita, valokuvia ja historiatietoja veteraanityöstä. Materiaalipaketissa korostuu sotiemme veteraanien perinnön siirtyminen nuoremmille sukupolville jaetuksi ymmärrykseksi: hoidamme vuorostamme isänmaatamme.

Kokonaisuuteen kuuluu Lempäälän Sotaveteraanit ry:n ja Pirkanmaan Sotaveteraanipiirin videopuheenvuorot sekä Ari Viidanojan kokoamaa aineistoa: valokuvia rintamalta ja arjen työstä sekä tietoa evakoista, lotista, sotaveteraanityöstä ja sotaveteraanien perinnekammarista. Kunta vei kouluilla sijaitsevien Pro Patria -muistotaulujen tiedot Artest-taidekokoelmatietokantaansa viime vuonna.

Kansallista veteraanipäivää on vietetty vuodesta 1987 alkaen vuosittain huhtikuun 27. päivänä Suomen sotaveteraanien kunniaksi ja muistoksi sodan päättymisestä ja rauhan alkamisesta. Tämän vuoden teema on "Sotiemme opetukset – Tulevaisuutemme turvaksi". Valtakunnallinen pääjuhla järjestetään Turun messukeskuksessa avoimena yleisötilaisuutena.

Lempäälän seurakunta ja kunta toivottavat kaikille hyvää kansallista veteraanipäivää!

Tulossa kaatuneiden muistopäivänä 21. toukokuuta

Kaatuneiden muistopäivän iltana 21. toukokuuta kello 18 Nimet hautakivissä – kunniakierros sankarihautausmaalla. Tilaisuudessa kerrotaan henkilöistä hautakivien nimien takana.

Sankarihautausmaa sijaitsee Kirkkohautausmaalla Pyhän Birgitan kirkon läheisyydessä, os. Kirkkopolku 1.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat Lempäälän Reserviupseerit ja Lempäälän Sotaveteraanit.

2023-04-25 13:30:00.0