Anu Neuvonen musiikkikasvatuksen kanttorin sijaiseksi

Pitkä- ja ruskeahiuksisen Anu Neuvosen kasvokuva, jossa oikealla pilkottaa riippuva korvakoru.

Kasvatustieteiden maisteri, musiikinopettaja ja teologian ylioppilas Anu Neuvonen on seurakunnassa määräaikainen kanttori 1.9.2023 –31.8.2024 välisen ajan. Hän on Sanna Pelvolan sijainen ja keskittyy lasten ja perheiden musiikkikasvatukseen.

Valinnan teki kirkkoneuvosto kokouksessaan 20. kesäkuuta. Paikkaa haki neljä henkilöä, joista kaksi kutsuttiin haastatteluun.

Parhaillaan kesäkanttorina

Tamperelainen Neuvonen on seurakunnan kesäkanttorina elokuun loppuun asti. Hän on aiemmin ollut Riihimäen seurakunnassa nuorisomuusikkona kaksi vuotta ja Tampereen seurakuntien palveluksessa noin kymmenen vuoden ajan erilaisissa musiikkikasvatuksen tehtävissä, kuten ohjaajana muskareissa, soitinryhmissä ja kuoroissa.

Kasvanut seurakunnassa

Anu Neuvonen on lähtöisin Lempäälästä Sarapiston alueelta. Lempäälän seurakunta on hänelle hyvin läheinen.
–  Olen kasvanut seurakunnassa päiväkerhosta lähtien. Nuorena perustin seurakuntaan nuorisokuoron ja myöhemmin lauloin Pyhän Birgitan laulajissa. Viime vuosina olen ollut mukana Majakkamessun musiikkiryhmässä.
– Kesäkanttorina vastaanotto on ollut erittäin lämmin. Tapaan ihan joka puolella tuttuja, Neuvonen kertoo nauraen.

Myös säveltäjä ja lauluntekijä

Musiikilliseksi profiilikseen Neuvonen luonnehtii lasten ja nuorten musiikkikasvatuksen lisäksi rytmimusiikin.

Hän on säveltänyt paljon hengellisiä lauluja sekä laajoja musiikkidraamoja. Musiikkidraamoista jouluinen ”Immanuel” on esitetty myös Lempäälässä. Neuvosen kappaleet ovat kuuluneet seurakunnan gospelkuoro Pietari & Kalojen ohjelmistoon.

– Oma soittimeni on piano, mutta musiikinopettajana hallitsen myös muita instrumentteja, hän kertoo.

Viimeksi Neuvonen on opiskellut urkujensoittoa, joten messujen ja toimitusten musiikki hoituu häneltä myös urkuparvelta.

Anu Neuvosen tekemiä ja hänen esittämiään lauluja voi kuunnella Spotify-palvelun ja Youtuben kautta.

Teksti Marita Miettinen
Kuva: Markus Perko