Seurakunta ja Pirha kumppaneiksi - Avoin kahvila & Yhteisöneuvonta Satamaan

Kolme ihmistä hymyilee kuvassa aamiaispöydän äärellä kolmen jutellessa taustalla

- Ovet ovat nyt avoinna toista kertaa täällä Sääksjärven Sataman Avoimessa kahvilassa, ja hyvältä tuntuu! Tiesinkin, että meillä on seurakunnan kanssa paljon yhteistä, muun muassa se, että yhteisöllisyys on tärkeää ja tietysti myös se, että haluamme auttaa matalalla kynnyksellä. Kumppanuus syntyi lopulta aika pian, sillä molemmat osapuolet näkivät yhteistyössä piilevän hyödyn ja voiman, sanoo Pirhan yhteisösosiaalityön sosiaaliohjaaja Niina Ojala.

Seurakuntamme vs. diakoni Joel Laamanen näyttää hänkin hyvin tyytyväiseltä.

- Avoin kahvila ja Yhteisöneuvonta ovat Sääksjärven Satamassa maanantaisin avoinna klo 10–12. Toistaiseksi ei suuria joukkoja ole vielä ovesta tullut, mutta eiköhän jatkossa useammatkin löydä paikalle. Puskaradiokin on tärkeä. Ihmiset kertovat toisilleen, että täältä saa apua ja neuvontaa ihan arjen asioissa - ja myös aamupalaa - niin varmasti väki lisääntyy, pohtii Laamanen.

Kaikki tervetulleita!

Uusi toimintamuoto on tarkoitettu työikäisille, mutta kaikki ovat tervetulleita moikkaamaan toisiaan tai vaikkapa diakonia. Ajatuksena on, että myöhemmin yhteisöneuvontaan tulisi yhteisöneuvoja, joka ei ole sote-ammattilainen. Sellaisena voisi toimia vaikkapa kokemusasiantuntija, sellainen, joka on joskus itse saanut apua ja tietää, miten ja mihin olla yhteydessä, jotta asiat etenevät. Ihminen, jota olisi helppo vetää hihasta tarpeen tullen. Ei viranomainen, vaan vertainen. Pieninkin liikkein voi saada ratkaistua monta pulmaa, jotta asiat nytkähtävät eteenpäin.

Satamassa on Avoimen kahvilan aikaan asiakaspuhelin ja -tietokone käytössä, jos haluaa hoitaa asioitaan, täyttää lomakkeita, hakemuksia tai soittaa vaikkapa viranomaisille. Aamupala ja kahvittelu on maksutonta. Loppuhartauskin on luvassa aina tilaisuuden päätteeksi. Tullakseen paikalle, ei tarvitse olla ongelmissa tai murheiden laaksossa.

- Jos on elämän pieniä tai isompia murheita, kysymyksiä palveluista tai tuista, voi tulla diakonillekin juttelemaan. Tai voi tulla olemaan yhdessä toisten kanssa - ja kahvittelemaan. Tarjolla on apua ja neuvontaa, kohtaamisia. Tämä tällainen toiminta on yksinäisyyteen hyvä vastavoima. Tulkaa juttelemaan tai istuskelemaan muiden kanssa, tulkaa kysymään neuvoa arjen kiemuroihin!

- Hanna-Mari Kamppikoski

Valokuvassa Lempäälän seurakunnan diakoni Tiina Mäkinen, vs.diakoni Joel Laamanen ja Pirhan sosiaaliohjaaja Niina Ojala.

Thu Jan 25 09:15:00 EET 2024