Auringosta iloa ja hyötyä Tervajärvellä

Aurinkopaneeleita lepää lumisessa maassa sinisen taivaan alapuolella.

Tervajärven leirikeskuksen aurinkopaneelit ovat tuottaneet sähköä jo yli megawatin verran tänä vuonna. Maaliskuisessa auringossa tuotto oli 28 kWh puolenpäivän aikaan. Aurinkopaneelit ovat Tervajärven leirikeskuksella niin uudenuutukaiset, ettei säästöistä tai tulevista säästöistä ole saatu vielä laskelmia, mutta aurinkoisena kevätpäivänä maaliskuussa kuulosti seurakunnan kiinteistöpäällikkö Karri Koivusilta kovin tyytyväiseltä.

- Kiviseen maahan paneelikentän rakentaminen oli hieman budjetoitua kalliimpaa, mutta muuten näyttää hyvältä. Parhaan hyödynhän saamme, jos käytämme kaiken aurinkopaneeleista tulevan sähkön itse.

Aurinkopaneelit ovat olleet Tervajärvellä tämän vuoden tammikuusta, joten mielenkiinnolla odotamme tulevaa.

- Käytäntö osoitti meille, että suurin kulutus on kesällä, kun Tervajärvellä on seurakunnan leirejä ympäri vuorokauden. Silloin saamme myös aurinkopaneeleista parhaan tuoton.

Muihinkin kohteisiin?

Mitä aurinkopaneelit Tervajärvelle maksoivat? Onko jo mietteissä muuallekin niitä pystyttää?

- Noin 78 000 euroa nämä maksoivat. Business Finlandilta saimme 8 000 euron avustuksen. Mahdollisesti muihinkin seurakunnan kohteisiin tulee aurinkopaneeleita. Jo Sääksjärven Sataman rakennusvaiheessa varauduttiin mahdollisiin aurinkopaneeleihin rakennuksen katolle, mutta tulevaisuus näyttää, mihin ratkaisuihin päädymme.

Koivusillan mukaan jatkuvia sähkönkuluttajia leirikeskuksessa ovat ilmanvaihtokoneet, kylmälaitteet, taloautomatiikka, vesi- ja viemärijärjestelmän valvontalaitteet sekä lämmitysjärjestelmän kiertovesipumput.

- Hanna-Mari Kamppikoski

Valokuva: Petri Solja